Annons:

Skavsta kan få ny roll som nav för Östeuropatrafik

Varför köper Arlanda stad Skavsta flygplats? Det vet naturligtvis ytterst bara köparna. Men det är lätt att tro att trafiken försvinner med Ryanair. Men Skavsta är fortsatt något av en hubb för lågprisflyg till hela Östeuropa. Vilket kan bli en växande marknad efter Ukrainakriget. Text: Janne Sundling

Köparna planerar också en solcellspark vid området. Med ytor som redan är friställda för inflygning är det en perfekt placering. De annars förmodade striderna med markägare och kringboende kan utebli, eller i vart fall vara betydligt mindre.

– Nyköping har ett mycket attraktivt läge med närheten till Stockholm, E4:an, Östersjöns djupaste hamn i Oxelösund, den planerade järnvägen Ostlänken och inte minst en flygplats med utländska destinationer, säger Dieter Sand, vd på Arlandastad Group, i en kommentar. 

Antalet utländska destinationer krymper när Ryanair i stället lyfter från Arlanda, men trafiken med ungerskägda Wizz Air ska inte underskattas.

Ukrainakriget kan i sig öka Skavstas betydelse. Just nu kommer 10 000-tals flyktingar hit från Ukraina. Under kriget är trafiken dit naturligtvis på paus. Men när kriget är över kommer resandet dit att öka dramatiskt i båda riktningarna. Före kriget var Kyiv (Kiev) också en förbindelselänk till många av de forna Sovjetrepublikerna, som Georgien och Armenien.

Storägaren i Arlanda stad, SBB, Samhällsbyggnadsbolaget, driver sedan länge verksamhet i Nyköping och har upparbetade kontakter där. 

Läget ska heller inte underskattas. På 90-talet drev dåvarande norrbottniske landshövdingen Björn Rosengrens en satsning på att få långdistansfraktflyg till Asien och Ryssland att mellanlanda och tanka på Kallax Cargo i Luleå. Men det blev ett fiasko, men har lett till att Luleå flygplats har landets mest överdimensionerade landningsbana, längst i landet.

Kommentarer är stängda.

På nytt jobb