Annons:

6 heta trender 2013

Digital detox, Burmaboom och norrsken. Läs om vilka heta trender TN hittade på årets WTM i London.

World Travel Market i London fortsätter trots eurokris och global lågkonjunktur att vara en attraktiv tummelplats för rese- och turistföretag från hela världen. Travel News rusade fram mellan enorma montrar från Mellanöstern, Sydamerika och Indien och lyckades jaga rätt på de hetaste trenderna.


1. Livet efter London-OS
London och Storbritannien har börjat återhämta sig efter OS-febern. Den första efter-OS-debriefingen för turistnäringen hölls på WTM och de första siffrorna visar att Londonhotellens beläggning steg med 5 procentenheter till 88,5 procent under OS-veckorna och att hotellpriserna ökade med 86 procent. OS-turisterna shoppade loss både runt Oxford Street och i West End, där kreditkortsinköpen ökade med 5–10 procent, medan musérna, teatrarna och andra attraktioner, som Madame Tussauds, var förlorare med upp till 40 procent färre besökare. Frågan är nu om Storbritannien kan undvika OS-baksmällan som drabbat tidigare OS-länder som Australien och Kina och inte tappa utländska turister. En undersökning bland brittiska incomingaktörer visar att bara 4 procent ser en avsevärt högre bokningsingång för nästa år, medan 44 procent bara ser en något högre. De brittiska turistorganisationerna sätter sitt hopp till den stora globala reklamkampanj under temat Britain is great som dragits i gång för att profitera på den monumentala medie-uppmärksamhet som landet fick under OS. Kritiker saknas dock inte. Tom Jenkins, chef för organisationen för inkommande turism är inte imponerad: ”Megaevent passar inte för turismen.”

2. Digital detox för överuppkopplade resenärer
Samtidigt som turister söker ständig uppkoppling – må så vara 10 000 meter upp i luften eller på charterresorten i Asien – låter inte motreaktionen vänta på sig. Digital detox är räddningen för dem som vill slippa ständiga pling och uppdateringar från sina smarta telefoner, surfplattor och datorer för en weekend eller så. Både i USA, Kanada och Storbritannien erbjuder därför hotell teknikfria rum och ”nedkopplade” semesterpaket. Hotel Monaco i Chicago erbjuder en ”stillsamhetssvit” och i British Columbia, Kanada, blir gäster som lyckas separera sig från sina mobila enheter belönade med örtoljemassage och ridturer på hästryggen. Men trendspanarna på Euromonitor menar att framgång för digital detox bygger på att hotellen erbjuder en helhetsupplevelse och inte bara struntar i teknikutveckling. För enligt Google lämnar 80 procent av USA:s smartphoneanvändare aldrig hemmet utan sin digitala älsklingsenhet.

3. Burmaboom världen över
Burmas monter på WTM var beskedlig, för turismen i landet är fortfarande i sin linda. Men WTM Global Trend Report visar att intresset för landet boomar i takt med att den demokratiska utvecklingen tar sina första stapplande steg. Flera nya hotellzoner i olika delar av landet planeras och Euromonitor International spår att exempelvis antalet amerikanska resenärer kommer att öka med över 70 procent de närmaste fyra åren sedan de båda ländernas diplomatiska förbindelser återupprättats. Burmaresandet är samtidigt en del av en större trend, åtminstone i USA, där landet som tidigare varit förbjudet att besöka för amerikaner öppnas upp. Ett exempel är president Obamas beslut förra året att lätta på reserestriktionerna till Kuba, som gör att amerikaner kan göra religiösa, akademiska och andra icke-offentliga resor till det kontroversiella öriket.

4. Shop until you drop
Resa = shopping. Det är A och O för de europeiska storstäder och reseföretag som vill locka till sig den snabbt växande och välbärgade medelklassen från BRIC-länderna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina. De ser Europaresan som en enda stor shoppingrunda, där de hittar större utbud av sina favoritdesignmärken än i hemlandet – och dessutom billigare. European Travel Commission beräknar att kinesiska besökare i Europa lägger en tredjedel av sin semesterbudget på shopping. Paris är den största shoppingstaden för BRIC-turisterna följt av London, Frankfurt, Milano och Madrid – och för att ta del av innehållet i deras välfyllda plånböcker anställer de stora varuhusen och shoppingcentren personal som talar deras språk och tillåter inhemska kreditkort. Förutseende designbutiker samarbetar också med researrangörer för att bli inkluderade i deras organiserade rundturer. Kineser reser alltid i grupp och exempelvis 95 procent av alla kinesiska besökare i Louis Vuittons Parisbutiker är del av rundresegrupper.

5. USA:s tuppkam växer igen
USA:s självförtroende som turistnation växer igen – delvis tack vare det unika beslutet att inrätta en nationell turistorganisation, Brand USA. Och förstås en förmånlig valutakurs för många turister, inklusive skandinaver. På WTM var utställarna fler och montern större än på flera år. Inte ens orkanen Sandys härjningar på östkusten kunde sänka humöret. ”New York är alltid öppet för business”, som Geraldine Traino, marknadschef på ”svenskhotellet” Hotel Beacon på Upper West Side på Manhattan uttryckte saken. Brand USA, som nu ansvarar för den globala marknadsföringen av USA som turistland, gjorde sin debut på WTM 2011 och flög i år in nye vd:n Chris Thompson, som tidigare jobbat 15 år på Visit Florida, till London. Men även TUR i Göteborg finns med i Brand USA/Discover Americas mässlista för nästa år – inte så konstigt med tanke på att USA-resandet från Sverige och Skandinavien slog nya rekord förra året.
 

6. Brittisk norrskensyra
Norrsken – eller Aurora Borealis som det latinska namnet lyder – har aldrig varit hetare och påstås nu stå högt på britters lista över ”saker man måste uppleva innan man dör”. Detta försökte svenska turistföretag på WTM 2012 att dra nytta av. Mer än hälften av utställarna på den 48 kvadratmeter stora Sverigemontern kom från Lappland. Bland dessa fanns Lapland Resorts (skidanläggningarna Björkliden och Riksgränsen) som marknadsför unika norrskensflygningar för utländska turister, där även ett besök på rymdforskningsstationen Spaceport Sweden ingår. Och det gäller att smida medan järnet är varmt. Den här vintern kommer att bli en ovanligt norrskenssäker vinter, där det magnifika ljusfenomenet kommer att pryda Lapplandshimlen varje natt. De lappländska turistbolagen kan också glädja sig åt att det finns goda möjligheter att det blir fler brittiska charterflyg till Kiruna i vinter.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024