Annons:

Omtvistad lista styr lönen

Gemensamt för alla flygbolag är
att de använder sig av en så kallad senioritetslista
som garanterar piloterna en bestämd löneutveckling.

Varje år innebär en flytt upp till nästa lönenivå.
Individuell lönesättning existerar inte och nyanställda
hamnar alltid längst ner på listan, oberoende av tidigare
erfarenheter. Listan avgör också vem som står
på tur för byte av flygplanstyp och omskolning.

Senioritetslistan är ett omtvistat ämne som väcker
känslor. Bra och rättvis menar vissa. Rena stenåldern
tycker andra. Generellt kan sägas att listan uppskattas av
arbetstagarna medan arbetsgivarsidan är mer skeptiskt inställd.

Även om samtliga flygbolag använder en senioritetslista,
så skiljer sig lönesättningen ändå
åt på många sätt – i reda pengar, i antal
flygtimmar, i olika förmåner. Avgörande är
också hur landets skattesystem ser ut.

I korthet kan ändå sägas att SAS pilotlöner
ligger någonstans i mittfältet på den europeiska
spelplanen, medan bolagets piloter har jämförelsevis
få flygtimmar per år.

– Vår tradition i Skandinavien är att värdesätta
tid före pengar. Detta beror naturligtvis på Sveriges
skatteregler, säger Göran Ardbro, ordförande för
sektionen kaptener i SAS hos Svensk Pilotförening, SPF.

De svenska SAS-piloterna har en fast ingångslön
på 15 800 kronor. Med flygtillägg och bonus tjänar
en styrman ungefär 20 000 kronor. Maxlönen efter 29
år i företagets tjänst är 80 000 kronor i
månaden inklusive en bonusdel samt flygtillägg. SAS
tre pilotföreningar förhandlar fram ett gemensamt avtal
för Sverige, Danmark och Norge. På grund av devalveringen
av den svenska kronan har dock de svenska piloternas lön
tappat i värde i förhållande till norrmännens
och danskarnas de senaste åren.

När det gäller flygtid gör samstämmiga
uppgifter som Travel News tagit del av gällande att SAS piloter
i genomsnitt har mellan 500 och 550 flygtimmar per år.

Enligt Anders Hansson på Svensk Pilotförening tillåter
dock SAS avtal 740 flygtimmar per år inom Europa. Han menar
vidare att de flesta som flyger europeiska rutter kommer upp i
omkring 640 flygtimmar per år.

Kabinpersonalen kommer upp i en slutlön på 35 000
kronor inklusive tillägg och exklusive traktamente.

Hos Finnair ges en nyanställd pilot
en grundlön på motsvarande ungefär 15 000 kronor
och efter 21 år i företaget nås slutlönen
som i dag ligger på omkring 50 000 kronor, enligt Hannu
Huopaniemi, director of the operation division.

Utöver grundlönen har Finnairs piloter ett tillägg
som varierar mellan 30 procent och 50 procent av grundlönen
beroende på flygplanstyp.

För den här lönen har långdistanspiloterna
mellan 500 och 600 flygtimmar per år, medan Finnairs avtal
tillåter piloterna på de korta distanserna flyga 900
timmar per år.

För det finska flygbolagets kabinpersonal stiger grundlönen
från cirka 8 000 kronor till max 16 000 kronor. Ett tillägg
på mellan 20 och 40 procent av grundlönen tillkommer.

Enligt uppgifter från Air Francehade
bolagets kaptener i snitt en årslön på motsvarande
cirka 1,3 miljoner kronor 1997, det vill säga runt 110 000
kronor i månaden (dagens kurs). Styrmännen tjänade
samma år i snitt 75 000 kronor i månaden.

Även hos fransmännen avgör flygplanstypen antalet
flygtimmar. Snittet för mars månad låg på
65 timmar, enligt Air Frances egen statistik. Under ett år
kommer flygbolagets piloter upp i cirka 700 flygtimmar.

Kabinpersonalens årslön varierar i runda slängar
mellan 260 000 kronor och 550 000 kronor beroende på befattning.

Hos charterflygbolaget Britannia Sverige AB har en styrman
en grundlön på 21 000 kronor och ett tillägg på
1 700 kronor. En kapten kommer upp i 44 000 kronor i månaden,
plus 30 procent av grundlönen i tillägg.

Kabinpersonalen tjänar mellan 10 000 kronor och 17 000
kronor plus traktamente.

Hos de svenska regionalflygbolagen ligger
lönerna på en helt annan nivå än hos såväl
de europeiska jättarna som charterflygbolagen. Möjligheten
att tjäna stora pengar är betydligt mindre. Enligt ett
gemensamt kollektivavtal för regionalflygbolagen mellan Flygbranschens
arbetsgivarförbund, Flygarbetsgivarna och Svensk Pilotförening,
SPF, har piloterna en ingångslön på runt 14 500
kronor och ett befälhavaretillägg på 3 500 kronor.
Efter 23 år i flygbolagets tjänst nås maxlönen
som ligger på knappt 28 000 kronor plus 6 000 kronor i tillägg.
Under det här avtalet lyder bland annat Flying Enterprise,
Swedeways och Golden Air.

Skyways, som har ett eget kollektivavtal, betalar sina piloter
en ingångslön på 16 000 kronor. Maxlönen
ligger på 45 000.

TN 6/99

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024