Annons:

Lågkostnadsflyg gynnar lyxhotellen

Flygets lågkostnadsframgångar har fått en oväntad effekt: Uppsving för lyxhotellen.

– Ju fler intressanta orter de flyger till, desto mer påtaglig är ökningen av fritidsresenärer på våra Hiltonhotell i exempelvis London, Cannes och Barcelona. Flygresan blir alltmer ren transport och många som flyger med lågkostnadsflyg tycker att de kan unna sig ett bättre boende, säger Daniel Atteroth, chef för Hiltons internationella försäljningskontor i Norden.
– Trenden att folk gör kortare, men fler utlandsresor gynnar också oss.
Han fick fria händer av Hilton att starta Stockholmskontoret för två år sedan. Att Hilton utsågs som bästa internationella hotellkedja på Grand Travel Award kan till stor del tillskrivas kontorets arbete, som i början av mars fick pris som koncernens bästa. Det ekonomiska resultatet har också varit påtagligt.
– Försäljningen av internationella hotellnätter från nordiska gäster har ökat från 200 miljoner kronor 2001 till 1,2 miljarder förra året. Under 2003 tecknade vi även 180-200 nya företagsavtal med nordiska företag. 20 procent av dem står för 80 procent av den internationella volymen, säger Daniel Atteroth som sett stora ökningar både på konferens-, affärsrese- och privatsidan.
De fem personerna på kontoret har ägnat stor tid åt att dels lära hotelldirektörer inom Hiltongruppen hur den nordiska marknaden fungerar. Dels har de ”tillverkat en verktygslåda” för de lokala säljteamen runt om i Norden.
Totalt kan Stockholmskontoret erbjuda 12 hotellkedjor med 2 500 hotell i 70 länder.
– Det har varit en styrka när marknaderna i Storbritannien och USA gått ned. Nu har flödet vänt mot USA igen, London börjar ta fart och vi märker även en kraftig ökning av affärsresandet till Asien, Peking, Shanghai och Singapore.
Omvärldsfaktorer som krig och sjukdomar slår hårt. Marknader som drabbats extra de senaste åren är givetvis London, Paris, Istanbul och nu kanske Madrid.
De kommande trendmålen, enligt den svenska Hiltonbedömningen, är Tjeckien, Ungern, Skottland, Irland, Dubai och det asiatiska inlandet. Samtidigt säger Daniel Atteroth att han gärna skulle se fler internationella försäljningskontor i Norden från Hiltons konkurrenter.
– Ju fler konkurrenter, desto effektivare marknadsbearbetning. Daniel Atteroth tvekar heller inte att samarbeta med lågprisflyget.
– Vi planerar gemensamma resepaket med flera olika bolag.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024