Annons:

Företagen underskattar sina hotellkostnader

Svenska företag beräknar sina hotellkostnader till en mycket mindre del av resebudgeten än de verkligen är och skulle kunna spara in en femtedel, enligt en ny undersökning.

En ny undersökning från Carlson Wagolit Travel visar att de svenska företagen i genomsnitt uppskattar att hotellkostnaderna utgör  23 procent av de totala resekostnaderna, men verkligheten är en annan.
– Eftersom det har visat sig att travel managers normalt sett uppskattar sin hotellbudget till 23 procent av den totala resebudgeten så skulle de nog bli förvånade att se att den i själva verket upptar omkring 40 procent. Det är stora summor vi talar om vilket också medför att spareffekten är märkbar hos de företag som väljer att alliera sig med en specialist på hotellavtal, säger Johan Wilson, kommersiell direkör och vice vd för Carlson Wagolit Travel Sverige.
Undersökningen visar att företagen lägger för lite fokus på sina hotellkostnader. En stor orsak till det är att marknaden för hotell är komplex och fragmenterad och därför svår att överblicka. De företag som konsekvent inhämtar data från hotellmarknaden och sin -förbrukning och som förhandlar baserat på den informationen är de som får ut mest av sin budget.
I genomsnitt kan företagen sänka sina hotellkostnader med 21 procent i förbindelse med affärsresor, enligt undersökningen. En femtedel av de miljarder som svenska företag spenderar på hotellövernattningar skulle alltså kunna sparas in.
Undersökningen genomfördes under perioden från maj i fjol till januari i år och inkluderar enkäter, intervjuer och fallstudier bland tusentals resebeställare och affärsresande i 60 länder världen över.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024