Annons:

Camping vinnare inom svensk turism

Campingbranschen är den del av svensk turism som ökade mest 2009.

Beläggningen på svenska campingplatser ökade ifjol med 6,1 procent till 15,2 miljoner gästnätter. Detta kan jämföras med att svenska boendeanläggningar sammanlagt ökade med 2,1 procent, enligt färsk statistik från Tillväxtverket.
 
– Vi stod för 80 procent av ökningen inom svensk turism förra året, sett till antalet gästnätter. Det är otroligt roligt med den positiva trenden och allt pekar på en stark tillväxt också det här året, säger Lars Isacson, vd SCR.
 
Campingplatserna stod ifjol för 30 procent av alla gästnätter i Sverige. Av de nordiska besökarna valde nästan hälften att övernatta på campingplats.
 
– En del av förklaringen till den starka tillväxten i vår bransch är att campingföretagarna har en hög investeringstakt, vilket förstås bidrar till att vi får attraktiva produkter som gästerna uppskattar, säger Lars Isacson.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024