Annons:

Ryanair tas i örat av brittiska konsumentverket

Ryanair får backning för vilseledande reklam efter att rivalen Easyjet anmält flygbolaget till det brittiska konsumentverket.

Extremt billiga flygbiljetter till Göteborg och Düsseldorf annonserades ut i två brittiska tidningar. Endast mycket finstilt text sade att erbjudandet gällde med vissa förbehåll och att priserna inte inkluderade skatter och avgifter, skriver BBC enligt E24.no.
 
Easyjet anmälde därför konkurrenten med motivationen att ”reklamen troligtvis kommer att feltolkas” och för att annonsen inte angav avresedatum. Ryanair svarade att man hade över 10 000 biljetter tillgängliga till Göteborg och över 22 000 till Düsseldorf, samt att det inte finns några krav på att annonsera för specifika datum.
 
Det brittiska konsumentverket meddelar att kunderna troligen skulle tro att biljettpriserna var fasta och inte bara tillgängliga på vissa datum.
 
Ryanair har inte kommenterat kritiken från konsumentverket, men kritiserar Easyjet för att ha anmält dem.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024