Annons:

Brett seminarieprogram på TUR

Granskning av all inclusivehotell, sociala medier, mötesforum med politiker, Sveriges nya turismstrategi och mobilt internet. Det är stor bredd i seminarieprogrammet på TUR 2011 i Göteborg.

Efter fjolårets succéartade debut satsar Schyst resande på att fylla den stora J1-salen, vilket blir ett av dragplåstren på fredagen den 25 mars.
– Förra året var intresset jätte-stort och vi fick en väldigt bra mix av forskare, journalister, bransch och universitetsstuderande i publiken. Det var så fullt att en del fick vända i dörren, säger Helena Myrman, koordinator på Schyst resande.
Det blir högintressanta ämnen för charterbranschen. Schyst resande släpper rapporten ”All inclusive – effekterna av en växande resetrend” dagen före och den presenteras mer ingående på seminariet. Inkomstläckage – hur mycket av turistintäkterna som kommer lokalsamhället och det egna landet till godo – är en viktig del av rapporten. Där finns ”skräckexemplet” Sharm el-Sheik där forskning visar att endast 3 procent av turistintäkterna stannar i lokalsamhället.
– Förutom att vi tar upp forskning som gjorts tidigare om all inclusive har vi kompletterat med en egen fältstudie. Den skulle ha gjorts i Egypten, men den politiska utvecklingen gjorde att vi fick tänka om och välja Dominikanska republiken i stället, säger Helena Myrman.
Ett temablock under seminariet handlar om två verktyg för att arbeta med CSR – ISO 26 000 och Travellife. Det sistnämnda är ett mät- och kontrollsystem för att arbeta med hållbarhet som de tre största charterbolagen Ving, Fritidsresor och Apollo anslutit sig till. I ett samarbete med SBTA lyfts även den hållbara affärsresan upp som tema.
Nere på mässgolvet håller Reseguiden, som är huvudsponsor för TUR, seminarier runt den digitala utvecklingen med sociala medier, smartphones och nya internetbaserade resejättar som slår sig in i Norden. En provokativ fråga är om Facebook bara är en hype och en lekstuga. Snart är alla företag på Facebook och Twitter, men inte ens 10 procent av konsumenterna använder sociala medier vid reseplanering.
– Vi har många spännande personer från branschen i debatterna, bland annat Ralph Axelson från Etraveli och Christina Ericsson, som är ansvarig för SAS sociala medier, säger Tony Ryttersson på Reseguiden.
 
Vad hoppas du få ut av speeddejtingen?
Vid Connect@TUR finns 60 svenska rese- och turistföretag på plats – redo att speeddejta utländska leverantörer. Johanna Strand från Fritidsresor är på plats:
– Italien har en stor monter på TUR. Förra året var det många italienska leverantörer som letade efter mig, nu finns det en bra samlingsplats där vi kan mötas. På WTM i London och ITB i Berlin träffar vi de större hotellkedjorna, så här hoppas jag få möta en del mindre hotell med bra produkter.
 
Vad är bäst med mässor?
– Du får koll på nya produkter, destinationer och kommer hem med nya idéer. Du får inspiration, och så är det givande socialt.

 
Hur orkar man ta in all information med så många och snabba möten?
– Det går bra. Jag kom nyligen hem från BIT-mässan i Milano, där hade jag 18 stycken 20-minutersmöten inbokade per dag, så jag är van.

 
Hur många affärer blir det på en mässa?
– I Milano fick jag kanske 100 visitkort. Dag ett blev det fem riktigt bra kontakter och kanske tio dag två. 10 procent är rätt bra.

 
Vad får du absolut inte glömma att packa till en mässa?
– Mina visitkort.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024