Annons:

Expedia nysatsar på Skandinavien

Den globala nätresejätten Expedia nysatsar på den skandinaviska marknaden. I spetsen för satsningen står Charlotte Gogstad, som är Expedias första vd i Skandinavien, och Susanne Svensson, nordisk marknadschef.

– Vårt mål är att bli den ledande internetresebyrån i Skandinavien inom en treårsperiod. Produkten är nu väl anpassad till den skandinaviska marknaden. Med nytt skandinaviskt team, uppgraderad sajt och storsatsning på marknadsföring både inom sociala medier och tv ska vi nå målet, säger Charlotte Gogstad.
I år har antal sökningar på den svenska Expedia-sajten ökat med 25 procent. Med hjälp av en 25-procentig ökning av reklambudgeten, där reklam i sociala medier och i tv är i fokus, ska marknadsandelar tas. Det viktiga i dagsläget är att bygga varumärke och se till att verksamheten är anpassad till den lokala marknaden.
– Till exempel lanserar vi nu vår app på svenska, norska och danska. Sedan vi lanserade den på engelska i våras har vi haft 700 000 downloads i 104 länder. Bokningsmönstret skiljer sig från det på vanliga sajten, bokningarna är snabbare och lördagsbokningarna fler, säger Charlotte Gogstad. 
Dessutom satsar Expedia på ökad närvaro i sociala medier som Facebook och på YouTube, för att finnas där kunderna finns, samt på andra marknadskanaler som exempelvis Google.
– Vi har anställt ett antal skandinaver som sitter med oss i London. Vi har till exempel 3-4 personer som bara jobbar med sökordsoptimering för att driva trafik till Google.
Det skandinaviska teamet på Expedia är inte bara ansvarigt för att driva trafik till de svenska, norska och danska sajterna utan ska också hjälpa till globalt med att marknadsföra Skandinavien globalt.
– I fjol hade vi 300 000 resenärer till Skandinavien som kom från globala Expedia-sajter. Med hjälp av vår lokala kunskap ska hjälpa till att få hit ännu fler. Vi använder till exempel filmer från vår Facebook-tävling, där deltagarna ska spela in sina bästa tips i Sverige, för att promota Sverige på våra europeiska sajter, säger Susanne Svensson.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024