Annons:

SAS koncernchef: Vårt samarbete med resebyråerna måste förändras

Inte bara kultur, produktivitet och lönsamhet måste förändras inom SAS - även samarbetet med resebyråerna ska reformeras. Det säger SAS koncernchef Rickard Gustafson, som är en av huvudtalarna på Travel News Studio den 28 november, när TN tar pulsen på honom inför seminariet.  

Vad är den viktigaste förändringen för SAS?
– Kulturförändringen. Vi ska hitta former för att trycka ut beslutskraften längre ut i organisationen utan att tappa kontrollen.
– Som till exempel?
– När teknikerna i Köpenhamn minskade timmarna vid A-checkar med 13 procent genom att sluta springa i trapporna och flytta datorn från marken upp i planet.  Det kan låta fånigt, men det finns tusentals saker i alla storföretag som kan göras effektivare om du sätter fokus på det.
– Hur gör du för att förändra kulturen?
– Predikar och visar. När jag får en fråga kan jag säga: Det kan du lika gärna ta beslut om.
– Förändras även samarbetet med resebyråerna?
– De är fortfarande väldigt viktiga för SAS. Men det säljs för mycket lågprisbiljetter, som istället borde gå online, via denna kanal. Genom nya incitamentsmodeller skulle de kunna satsa på high-yieldbiljetter istället och få betalt på ett annat sätt.  Vi har börjat samtal med resebyråerna och vill uppnå en win-win-situation för båda parter.
Temat för semiariet är ”förändra för att överleva”. Förutom SAS koncernchef Rickard Gustafson finns även Thomas Bangert från Tripadvisor Europe och Thomas Lundqvist, författare och fd vd:n för Junibacken, på plats. Travel News har även lockat till sig en namnkunnig panel bestående av Martin Creydt, Scandic Hotels, internetstrateg Ulrika Rudqvist och Linda Bjernstål, vd Flygstolen.
Missa inte höstens mest spännande seminarium! Anmäl dig på http://studio2011.travelnews.se/

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024