– Det var en prispressad upphandling, men vi är glada att vi vann. Volymmässigt är det en viktig affär för oss, säger Ticket Affärsresors vd Thomas Ådén.
Försvarsmakten reser för knappt 400 miljoner kronor per år, men har delar av resebyråverksamheten inhouse och upphandlar därför ett s k resebyråstöd.
Arvoderingen sker därför inte i form av bokningsarvoden utan i form av servicersättning för licenser och exempelvis leverantörsersättningar. Nytt för upphandlingen denna gång var att bland annat kreditkortskostnaderna ska betalas av affärsresebyrån i stället för som tidigare Försvarsmakten. Det handlar om cirka 3 miljoner kronor.
– Det är en annorlunda affärsmodell än en traditionell resebyråupphandling, där vi måste räkna hem affären på främst volym och egna kostnadseffektiva lösningar, konstaterar Thomas Ådén.
Försvarsmakten reser för knappt 400 miljoner kronor per år, men har delar av resebyråverksamheten inhouse och upphandlar därför ett s k resebyråstöd.
Arvoderingen sker därför inte i form av bokningsarvoden utan i form av servicersättning för licenser och exempelvis leverantörsersättningar. Nytt för upphandlingen denna gång var att bland annat kreditkortskostnaderna ska betalas av affärsresebyrån i stället för som tidigare Försvarsmakten. Det handlar om cirka 3 miljoner kronor.
– Det är en annorlunda affärsmodell än en traditionell resebyråupphandling, där vi måste räkna hem affären på främst volym och egna kostnadseffektiva lösningar, konstaterar Thomas Ådén.
Text: Katarina Myrberg