Trots att året avslutades med en nedgång i försäljning ökade resebyråernas försäljning 3 procent under 2011. Årets första kvartal gav en ökning på 7 procent, men sedan stannade ökningen av och under slutet av året minskade försäljningen.
– Det är försäljningen av flyg och hotell som bär upp ökningen, medan förmedlingen av charterresor går tillbaka. De charterresor som bokas via resebyråerna och som uppskattningsvis utgör cirka 25 procent av alla sålda charterresor, minskade med 10 procent under året, säger Resebyråföreningens vd, Tomas G Olsson.
Resebyråföreningen har inga exakta uppgifter om fördelningen mellan affärs- och privatresor, men allt tyder på att privatreseförsäljningen bromsat in under årets fyra sista månader. Affärsreseförsäljningen har däremot ökat något under samma period efter att ha legat i det närmaste stilla under det första halvåret.
– Egna arrangemang omfattar konferensresor och evenemang, en verksamhet som huvudsakligen riktar sig till affärsresekunder och som brukar återspegla konjunkturläget väl. 2011 års försäljning uppgick till 1,7 miljarder, att jämföra med toppåret 2008 då motsvarande siffra var 2,4 miljarder kronor, säger Tomas Olsson.