Annons:

Expedia och Hotels.com gör som Booking.com

Expedia och systerföretaget Hotels.com följer konkurrenten Booking.com i spåren och inför möjligheten för kunderna att betala sitt bokade hotell vid utcheckningen på hotellet i stället för att som tills nu betala redan vid bokningstillfället.

Tidigare har de två Expedia-ägda internetresesajterna bara gett sina hotellkunder ett val, att betala hotellrummet vid bokningen. Men efter att ha testat sitt nya program Expedia Traveler Preference i Spanien, Tyskland och Italien, har den utökade valmöjligheten även införts på nordiska hotell.

– Resenären uppskattar valfriheten och det gynnar även hotellen, där värdet av bokningen för hotellen ökat, eftersom resenären i genomsnitt stannar 5 procent längre på hotell när betalningen sker först vid utcheckningen, säger Åsa Murphy Söderberg, nordisk marknadschef på Expedia.
Att kunder som bokar hotell på nätet betalar först vid ankomst eller utcheckning till hotellet är vanligt på andra hotellbokningssajter, som Hotels.coms främsta konkurrent i Europa, Booking.com, liksom Hotels.coms systersajt Venere.com.
Har Expedia och Hotels.com förlorat kunder till Booking.com eftersom era kunder fram tills nu tvingats betala sitt hotellrum redan vid bokningen?
– Nej, det har inte varit en nackdel. Men det blir bättre att erbjuda valmöjlighet, resultaten från våra tester visar att konverteringsgraden ökar och det blir fler bokningar för hotellen, säger Åsa Murphy Söderberg.
I USA, där Expedia och Hotels.com har sitt ursprung, är hotellgäster enligt Murphy Söderberg vana vid att betala sin hotellvistelse med kreditkort redan vid bokningstillfället. I Europa tenderar kunder däremot att vilja betala sitt hotellrum på plats.
– Fast i Norden skulle jag säga att många kunder är vana vid att betala i samband med att bokning, säger hon.
Alla Expedias och Hotel.coms kunder kan nu välja betalningssätt när de bokar sitt hotell, om de vill betala vid bokningstillfället, Expedia Collect, eller på plats på hotellet, Hotell Collect. Någon prisskillnad för hotellrum sker inte.

 

En kommentar

  1. Alexandra Johansson: Ren lögn! Jag valde att betala vid incheckning men nu vill hotels.com att jag ska ringa hotellet för att lämna mina kortuppgifter över telefon annars kommer de att avboka . Jag har bett dem att ändra så att jag kan betala för hela bokningen via hotels.com men det kan de inte heller göra, säger de. De erbjuder alltså en tjänst som de inte har rutiner för!
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024