Annons:

Resevaruhuset satsar på hembesök

Resevaruhuset blev nermejlat när de erbjöd hembesök till sina privatkunder. Det är en del av en ny strategi där resebyrån planerar att lägga ner sin sista butik under 2013.

– Vi tar pengar från marknadsföring och lägger dem på våra kunder i stället. Genom att skriva om hembesöken på vår Facebooksida får vi uppmärksamhet den vägen, säger Jonas Gustafson, tillförordnad vd på Resevaruhuset.
När Resevaruhuset presenterade konceptet med hembesök på sin Facebooksida anmälde 100 personer sitt intresse. Under testperioden finns inga geografiska begränsningar vid hembesök. Två resekonsulter har bokat in ett tiotal hembesök under januari. De kommer att besöka kunder från norr till söder.
– Det handlar om folk som planerar sitt livs resa. En kvinna ska åka jorden runt efter att hon pensionerar sig i höst. Då finns inget utrymme för misstag, säger han.
En förutsättning för hembesöken är att Resevaruhuset planerar att lägga ner sin sista butik. Utvecklingen har gått fort. För sex år sedan hade Resevaruhuset åtta butiker runt om i landet. Nu räknar ledningen med att lägga ner den sista butiken på Sveavägen i Stockholm.
– När vi stänger butiker får vi mer tid över att ta hand om våra kunder. När vi lade ner vår butik i Uppsala för två år sedan fick vi fler kunder på vårt vanliga kontor i staden. Kunderna känner att de blir mer omhändertagna på ett vanligt kontor än i en butik. I framtiden kan vi också tänka oss att komma hem och lämna biljetterna inför en resa.
Nedläggningen är logisk. Resevaruhuset finns i storstäderna där kunderna är vana att boka på telefon eller nätet. Dessutom upplever resebyrån att sex av tio som fått råd i butiken går hem och bokar resan själva på researrangörernas sajter.
– De tror att det är billigare.
Resia i Upplands Väsby har haft hembesök i ett par år. Trots marknadsföring i lokaltidningar och med utskick har det inte blivit mer än en handfull besök per år.
– Trots att vi inte tar något extra betalt är folk oroliga att det ska kosta mer, säger Erik Wallgren, resesäljare på Resia i Upplands Väsby.
Hembesöken handlar mest om större resor där flera familjer är inblandande. Det kan också handla om kändisar som inte vill gå till affären. Par som vill boka charterresa förväntar sig inte hembesök.
– Vi har alltid fått en bokning vid hembesök och det handlar ofta om dyrare resor. Ett hembesök kan ta en halv dag, men vi upplever att vi sprider vårt namn, säger han.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024