Annons:

Hon är ny chef för Malaysiska turistbyrån

TN träffade Malaysiska turistbyrån nya direktör i Stockholm Noriah Jaafar och pratade turism, framtida strategier och kanelbullar.

Som 23 åring började Noriah på den Malaysiska turistbyrån efter en master i Turism managment och Business. Dels inom HR och med marknadsföring mot Myanmar och Thailand. Efter tolv år på byrån blev det dags för ett nytt uppdrag – som direktör för den Malaysiska turistbyrån i Stockholm.

Vad är dina första intryck av Sverige?

– Jag blev paff när planet landade och det redan var höst. Jag är inte van vid alla vackra färger, i Malaysia är det ju bara grönt över allt. Sen så är det väldigt kallt förstås! Det är bara andra gången jag är i Europa så det är såklart mycket nya intryck att ta in! Jag älskar de gamla husen och arkitekturen och eftersom jag älskar sötsaker så är jag så klart förväntansfull på att prova kanelbullar som jag har hört är en ”must try”.

I sin nya roll vill hon modernisera marknadsföringen mot att bli mer digital. Man har redan tagit kontakt med ett företag som ska hjälpa den Malaysiska turistbyrån med att utforma annonsbanners till webben och Facebooksidan ska uppdateras och bli mer aktiv.

– Att gå online, det är det vi måste göra. Eftersom svenskarna är väldigt moderna så måste vi frångå från att lägga allt fokus på traditionella kanaler som fysiska resebyråer.

Var ligger fokusen för den Malaysiska turistbyråns arbete just nu?

– Just nu vill vi satsa på att marknadsföra nästa år som kommer att bli ”a year of festivals” då vi kommer att ha massor av event och festivaler. Ett exempel är festivalen ”Citrawarna, Colours of Malaysia” som pågår under slutet av maj som vi vill göra till en igenkänningsfaktor på samma sätt som Oktoberfest är för Tyskland och som Karnevalen i Rio de Janeiro dyker upp i tankarna när man nämner Brasilien.

En annan tillgång som ska locka de svenska turisterna är Malaysias natur och stora utbud av volontärresor.

– Medvetenheten för hållbarhet och intresset för eko-vänliga resor hos svenskarna gör att vi satsar mycket på äventyrs- och volontärturism, sen så är nischade resor en stor del också, så som golfresor och dykningsresor.

Vilken typ av turister satsar ni på?

– Sverige är viktig marknad för Malaysia eftersom svenskar reser så mycket. En stor fokusgrupp är återkommande turister eftersom de är bra på att sprida ordet vidare. En annan är ungdomar, de kanske inte spenderar så mycket pengar på lyxiga hotell och dyra restauranger – men de stannar länge.

Hur går för den svenska turismen i Malaysia?

– Tyvärr så ser vi en tråkig trend, turisterna från Sverige minskar samtidigt som turister från andra nordiska länder ökar. Nu gäller det att komma underfund med varför det ser ut så? Finna vad vi bör göra annorlunda och hur vi kan vända den trenden.

För att göra det är Noraihs första plan att utforska landet och komma svenskarna in på skinnet.

– Jag tror att det bästa sättet att fånga svenskarnas hjärta är att lära känna dem, få reda på beteenden och attityder, först därefter kan man börja utforma en strategi för hur, och på vilket sätt man ska kunna nå ut med sitt budskap.

 

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024