Annons:

Slumpen tog Tranås till lyckad nisch

2013 var stabilt för Tranås Resebyrå, som är nischat mot biståndsorganisationer och Afrika. Men trots ebolalarm blir 2014 ännu bättre. Bolaget påverkas inte av konjunkturcykler som övriga branschen.

– Vi tror på tillväxt, men det ska vara sakta men säkert. Vi är inga gamblers. Gräv där du står och försök att vara duktig på det du håller på med, så resonerar vi, säger Anders Lindén, vd och delägare.

Försiktigt, men stabilt, är alltså strategin för Tranås Resebyrå. Omsättningen 2013 var oförändrat 185 miljoner kronor (det stod fel i Resebyråtoppen i novembernumret av Travel News, vi beklagar). Även vinsten var oförändrad på 5 miljoner kronor. Bakom siffrorna döljer sig fler resenärer, men pressade flygpriser höll nere omsättningen, enligt Anders Lindén.

– 2014 blir bättre än förra året, både omsättning och resultat. Vi har fått nya kunder.

Anders Lindén berättar att bolaget sedan 1992 haft kreditvärdigheten trippel A.

– Där är vi nog outstanding i resebranschen. Det säger en del, vi är försiktiga smålänningar.

Tranås Resebyrå är hårt specialiserat och jobbar med tjänsteresor för icke-kommersiella kunder. Där ingår biståndsorganisationer, hjälporganisationer, kyrkor och fackföreningar.

– Vi påverkas helt annorlunda av omvärlden och har inte alls de konjunkturcyklerna som affärsresenärer och privatresenärer ger. Våra kunder åker alltid, och tyvärr beror det i viss utsträckning på vad som händer i världen. Behovet verkar aldrig upphöra.

Men att de har den nischen är en slump. Resebyrån grundades 1979 och en av de första kunderna var en missionärsfamilj som skulle jobba i Cochabamba i Bolivia.

– Uppenbarligen hittade vi något bra alternativ. De jobbade för pingströrelsen, som då blev vår första kund. Vi jobbar fortfarande med pingströrelsen och sedan kom det fler. 1990 kom Röda Korset och på den vägen är det. Så började hela vår specialisering.

Anders Lindén får ofta frågan om han driver en ”kristen” resebyrå.

– Men en resebyrå kan inte vara kristen. Vi har ingen ideologisk bakgrund utan är som ett tvärsnitt av befolkningen. Men vi trivs ypperligt i den här nischen.

75–80 procent av omsättningen för Tranås Resebyrå kommer från affärsresesegmentet, men de skiljer sig från andra resebyråers affärsresor.

– Det irriterar mig att vår värld bara är uppdelad på affärs- och privatresor. Vi ligger någonstans mitt emellan, våra kunder är betydligt mer kostnadsmedvetna än ett kommersiellt företag.

Resten av omsättningen kommer från de nischarrangörer som Tranås Resebyrå driver som egna varumärken: Ansgar Resor, Tour Africa och Andersons African Adventures. De är sprungna ur den andra, större verksamhetsdelen.

– Svenskt bistånd har alltid varit stort mot Afrika. När släkt och vänner ville hälsa på dem som jobbar där ville de ha lite safari, bad och liknande. Då byggde vi upp de kontakterna.

När skriverierna om ebolautbrottet var som häftigast i höstas gick nybokningarna ner.

– Det är inget att sticka under stol med, men i oktober och november var orderingången bättre än i fjol. Generellt gör biståndsorganisationer akutinsatser, så vi har haft trafik till den regionen. Det vi lider lite av är att om det händer något någonstans i Afrika påverkar det oss, trots att Afrika är en jättekontinent. Att det är närmare från Västafrika till Europa än till Östafrika, det tar inte folk in.

Läs hela Resebyråtoppen här.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024