Annons:

Seminarium på TUR: Resmålen svenskar gillar mest

Vilka länder har det starkaste varumärket bland nordiska resenärer? Vilka är uppstickare och vilka tappar mark? Svaret får du på kommunikationsbyrån Relateds och Travel News spännande seminarium på SITM där resultatet för Travel Image Index 2015 avslöjas.

2014 var det första gången som pr- och kommunikationsbyrån Related presenterade sin omfattande undersökning Travel Image. Där rankas 101 länder och städer över hela världen hur välkända och attraktiva de är som resmål för nordiska resenärer – kort sagt hur starkt destinationens varumärke är.
– Vi tror att reseindustrin på TUR är mycket intresserad av att få veta den nordiska befolkningens uppfattning av ett land eller en stad. Informationen i vår image-rapport är kärnkunskap som borde användas vid varje kampanj, produktutveckling och rese- och destinationsmarknadsföring, säger vd Henrik Koch på Related.
2014 toppade Nya Zeeland listan över länderna med det högsta Travel Image-indexet i Norden. Men de nordiska länderna skiljer sig åt. I Sverige var exempelvis Storbritannien rankad etta. Vinnaren i år avslöjas på seminariet på SITM, och så mycket kan Henrik Koch säga att det inte blir en repris från fjolåret.

Hur går undersökningen till, Henrik?
– Indexet görs på en algoritm av åtta olika frågor för en destination och frågorna ställs till över 2 300 människor i de nordiska länderna. Utifrån 1 858 400 svar kan vi räkna ut bilden över hur resmålet uppfattas för 101 destinationer. Och samtidigt räknar vi ut indexet för kännedom (awareness) och attraktivitet för varje destination, dessa två index är grundläggande när du talar om bilden av en destination. Jag kommer att berätta mer om det här under seminariet.

Hur mycket ändrar sig bilden av ett land från år till år?
– Eftersom det bara är andra året vi gör undersökningen ser vi att många destinationer ligger kvar på samma rankning, upp eller ner fem placeringar. Men det är tydligt att vissa resmål skjuter i höjden när det gäller attraktivitet. Förra året såg vi att vissa resmål hade problem med sin attraktivitet vilket i förlängningen skulle kunna få en negativ bild på deras image 2015. Och ja, så har det blivit.

Kan du avslöja vilka resmål det är?
– Nej, du får ge dig till tåls till TUR. Men vi har en destination som har rasat 40 placeringar och verkligen har skadats svårt av nordbornas förändrade uppfattning av resmålet.

Fler seminarier på branschdagen 19 mars

Booking.com, svenska resenärers resvanor och travel management. Det är några av seminariepunkterna under branschdagen 19 mars på TUR.

I mässlokalerna för Scandinavian International Travel Meet, SITM, finns en seminariescen. Travel News och Relateds presentation av Travel Image Index 2015 (se artikel till vänster) är ett av dagens seminarier.
Alla seminarier är korta, 20 minuter.

En annan höjdpunkt blir Booking.com, som presenterar en färsk undersökning om resvanor, trender och vad resenärer tycker är viktigt respektive oviktigt gällande sitt resande och hotellbokning. Undersökningen är genomförd i cirka 20 länder, däribland Sverige och Danmark. Det är Booking.coms Sverige- och Danmarkschefer Fredrik Sylvin och Henrik Strand som håller i seminariet.
Resurs reseanalytiker Hans Remvig berättar om svenska resenärers resvanor utifrån information från Turistdatabasen. Även Expedia håller ett seminarium.

Fler seminarier väntas tillkomma på SITM. Och även på Business Travel & Meetings Forum lyser kunskapens lampa. Där hålls två seminarier för travel managers och inköpare, det ena för ”nybörjare” inom travel management och ett mer avancerat med inriktning på reseprocesser.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024