Annons:

Så här ser Air Frances nya kabiner ut

Air France satsar på nya kabiner på sina Europalinjer och inför Economy Flexbiljetter för att inte förlora kostnadsmedvetna företag och deras affärsresenärer.

I höstas presenterade Air France sitt nya långlinjekoncept med nya långlinjekabiner. Nu har tiden kommit till genomgripande förändringar för Europalinjerna, medium haul-linjerna. I förra veckan flögs delar av Air Frances ledning, inklusive vd Frédéric Gagny, in till Arlanda för att berätta om nyheterna.

Den stora nyheten är att kabinklassen Premium Economy slopas. Det har varit en klass snäppet under Business class, men där resenärerna bland annat erhållit samma mat och dryck inklusive champagne och flexibilitet när det gäller biljetterna. Men europeiska företag blir allt mer kostnadsmedvetna och likt utvecklingen i Skandinavien och låter allt mer sällan sina affärsresenärer flyga i Air Frances businessklass eller Premium Economy utan kräver att de åker ekonomiklass.

–        ­Trenden är att man prioriteterar effektivitet och flexibilitet mer än bekvämlighet, säger Alain-Hervé Bernard, ansvarig för passageraraktiviter inom medium haul på Air France.

För skandinaviska resebyråer och resenärer känns konceptet igen från SAS Economy Extra. Air France Economy Flex-resenärer sitter bakom affärsklasskynket i ekonomiklass och får samma mat och dryck som ekonomklassresenärerna. Däremot kan biljetterna både bokas om och bokas av och återfå betalningen. Flexresenärerna får även använda businessklassresenärernas priority-incheckning och gå genom fast track i säkerhetskontrollen.

–        Vi har det bästa erbjudandet inom det här segmentet i hela flygindustrin. Andra flygbolag, exempelvis lågkostnadsbolag, säger att de har flexibla biljetter, men ofta finns det många förbehåll. Dessutom, har du bara en flight per dag så är rätten till ombokning inte så meningsfull jämfört med Air France som kan ha fem, sex avgångar per dag på Europalinjer, säger Henri de Peyrelongue, kommersiell direktör för Air France i Europa och Mellanöstern.

En Economyflexbiljett med full flexibiliet(det finns även semiflexibla Economy Flex) kommer att kosta mellan 500 och 800 euro tur och retur, beroende på sträcka. Det är något lägre än vad Premium Economybiljetterna kostat. Businessklassbiljetterna är ytterligare 300-400 euro dyrare. Air Frances allra billigaste biljetter, minifares som kan köpas som enkelbiljetter och inte inkluderar bagage och som introducerades så sent som förra året i ett försök att konkurrera med lågprisflyget, kostar från 100 euro tur och retur. En traditionell ekonomiklass kostar från 140 euro.

 

Air Frances flygflotta som flyger inom Europa uppgraderas också. Exempelvis kommer både businessklass och ekonomiklass har lädersäten. Designen i kabinen är också ny och går i blått, vitt och rött. I år uppgraderas 24 av deras Airbus A319 plan. Under 2016 kommer ytterligare 26 plan, men av modellen Airbus A320. Allt till en kostnad av 50 miljoner euro, knappt en halv miljard kronor.

Alain-Hervé Bernard betonar att även mat och dryckkonceptet uppgraderas. Samma eleganta bestick och tallrikar som introducerats på långlinjerna ska nu införas även på Europalinjerna. Ett nytt cateringutbud med varma måltider vid längre flighter i både Economy och Business är andra nyheter.

I ekonomiklass kan passagerarna njuta av större croissanter än tidigare och maten med kalla ingredienser kompletteras med ett ”varmt inslag”.

Även mat i businessklassloungerna i Europa uppgraderas – och snart kommer Air France businessklassresenärer även koppla av i två nyrenoverade lounger på Charles de Gaulle, i terminal F och G.

Samtidigt med det nya mediumlinjekonceptet presenteras en ny säkerhetsvideo, i riktig French style. Se den här.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024