Annons:

Booking.com förlikas med hotellen

Hotell i Sverige, Italien och Frankrike tillåts nu ha lägre priser i andra säljkanaler än de har på booking.com, efter en förlikning med bokningssajten, skriver TT.

Tidigare har booking.com förbjudit detta för hotellen som använder dess sajt.

– Vi anser att vi har funnit en tillfredsställande balans, med en vinn-vinn-överenskommelse, säger Bruno Lasserre, chef för franska konkurrensmyndigheten, enligt nyhetsbyrån AFP.

Branschorganisationer för hotellnäringen i bland annat Sverige har klagat på att booking.com utnyttjar sin dominerande ställning på den europeiska marknaden. Förlikningen innebär att hotellen sätta lägre priser på andra platser än på bokningssajten, men inte på sina egna sajter — undantaget för kunder med medlemskort.

– Den nya överenskommelsen begränsar booking.coms användning av prisparitet som en del av sin provisionsbaserade affärsmodell och ökar kraftigt hotellens handlingsutrymme, säger Dan Sjöholm på Konkurensverket till sajten tnooz.com.

Bokningssajten är dock fortfarande oense med den franska hotellgruppen Accor.

I Sverige välkomnar  Booking.coms Sverigechef Fredrik Sylvin att Konkurrensverket godkänt åtagandet från bokningssajtens sida.

Det är vi på Booking.com som har erbjudit oss att ändra i våra avtalsvillkor för att vi tror att detta gynnar konsumenterna och skapar ökad tydlighet för hotellen. Konkurrensverket har gjort samma bedömning, efter en noggrann utredning. 

 Vad är det som är positivt med beslutet?

 – Vi uppmuntrar konkurrens på marknaden, det skapar innovation och det ger samtliga parter mervärde. Nu har hotellen större möjlighet att välja bland de plattformar som finns idag och jämföra tjänster och priser. Det gynnar vår bransch, hotellen och allra mest konsumenterna. 

 Kommer Booking  förändra sitt sätt att jobba utifrån det här beslutet?

 – Beslutet innebär att Booking.com frångår sitt paritetsvillkor för pris, tillgänglighet och bokningsregler, avseende hotellbokningsajter, men inte hotellens egna kanaler. Det börjar gälla från 1 juli 2015. Vi behöver arbeta om våra avtal. Sedan fortsätter vi med att dagligen arbeta med ny teknisk innovation för att skapa en bättre och mer kostnadseffektiva verktyg för hotellen.  

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024