Annons:

Rekordförsäljning för Ticket i fjol

Rekordförsäljning och drygt 47 miljoner i vinst. Det blev resultatet för resebyråkedjan Ticket förra året.

–  Jag är väldigt nöjd, inte minst med tanke på att marknaden i Norge varit väldigt tuff. I Sverige har vi ökat försäljningen och tagit marknadsandelar, säger Tickets vd Katarina Sjögren Petrini till Travel News.

Ticket i Norden ökade försäljningen med 3 procent till 4,7 miljarder kronor, den högsta försäljningssiffran i bolagets historia. Rörelseresultatet var 44,6 miljoner (46,4) och resultatet efter finansnetto 47,4 miljoner (50,4). I Sverige ökade försäljningen med 4 procent jämfört med 2013, samtidigt som den totala privatresebyråförsäljningen i Sverige under 2014 sjönk med 4 procent.

– Även den svenska marknaden var ganska tuff förra året, och ändå har vi fått ihop det bra, mycket tack vare alla våra duktiga medarbetare, säger Katarina Sjögren Petrini.

Norges lågkonjunktur har påverkat Tickets verksamhet, precis som övriga resebolag på den norska marknaden. Ett sparprogram och proaktiv bearbetning av tidigare kunder har dock bidragit till att hålla resultatet uppe.

Onlineförsäljningen stod förra året för 40 procent av den totala försäljningen, 1,9 miljarder kronor. Katarina Sjögren Petrini menar att det är Tickets multikanalstrategi som bidrar starkt till den lönsamma tillväxten.

– Det är inte bara ett effektivt sätt att arbeta, utan också att våra butiker stöttar onlineförsäljningen och tvärtom. Att även de kunder som bokar online får hjälp av våra resesäljare i butik ger kunderna marknadens bästa tillgänglighet och service, samtidigt som Ticket får möjlighet till merförsäljning. Samtidigt ser vi att onlineförsäljningen stärks på orter där vi har butiker, säger Katarina Sjögren Petrini.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024