Annons:

TN Studio: Så kan NDC lyfta intäkter för både flyget och resebyråer

Det ska vara lika lätt för en resebyrå att sälja ett flygbolags tilläggstjänster som det är att boka dem på flygbolagens egna webbplatser. Så är inte fallet i dag. Det menar David Rutnam från IATA som berättar om det omtalade men också kontroversiella NDC-projektet på TN Studio i Stockholm 16 november.

NDC står för New Distribution Capability och är IATA:s innovativa storsatsning. Den nya internetbaserade (xml) datastandarden kan komma att innebära en marknads- och försäljningsrevolution för flyget och resebyråerna. Men många inom resebranschen, även på ledarnivå, har begränsad kunskap om vad NDC innebär och kan betyda för den egna verksamheten. För första gången deltar David Rutnam, som är Europaansvarig för implementeringen av NDC, på ett resebranschseminarium i Sverige och berättar om NDC. TN tog pulsen på honom inför TN Studio 16 november.

Anmäl dig till TN Studio 16 november här.

Varför ska folk komma och lyssna till dig på TN Studio?
– För att lära sig om de spännande framsteg som görs när det gäller New Distribution Capability, NDC.

För dem i resebranschen som inte är så bekanta med NDC, vad handlar det om?
– I ett nötskal handlar NDC om att ge resebyråer samma möjligheter till försäljning som flygbolagens egna sajter. NDC bidrar till att reseindustrin kan transformera sättet som flygprodukter säljs via återförsäljare genom utveckling av en modern internetbaserad (xml) datastandard för kommunikation mellan flygbolag och resebyråer. Som ett resultat kommer flygresenärer att få större transparens och tillgång till alla erbjudanden ett flygbolag har, när de köper sin resa via en resebyrå eller en resebyråsajt, vilket de inte kan i dag.

Kan du ge några exempel?
– Dagens system som resebyråer använder kan i normalfall inte visa mer än biljettpriser och tidtabeller. Systemen kan inte enkelt visa och sälja tilläggstjänster och de kan inte hjälpa flygbolag att differentiera sina produkterbjudanden som flygbolag kan på sina egna webbplatser, till exempel visa en bild på en lie-flatstol i businessklass.     

Vilken roll kommer gds-erna att spela i en ny NDC-värld?
– I dag aggregerar gds-erna biljettpriser och tidtabeller från flygbolag och presenterar dem för offlineresebyråer och på onlineresebyråernas sajter för att slutligen bokas och köpas av slutkunden. Gds-bolagen är välpositionerade för att fortsätta sin roll i en NDC-miljö.

Används NDC-standarden live hos några flygbolag och resebyråer i dag?
– Ja, ett exempel är att Amadeus och United Airlines utförde en ”live deployment” för USA-baserade Amadeusresebyråer för att kunna distribuera och sälja Uniteds produkt , flygsäte med extra benutrymme, genom att använda NDC shopping ”schema”.

Hur många flygbolag jobbar aktivt med att implementera NDC?
– 24 flygbolag har sedan pilotstarten 2013 genomför eller har bundit sig för att genomföra NDC pilotprojekt med sina teknologi- och/eller resebyråpartners. Bland europeiska bolag som genomför pilotprojekt är British Airways, Lufthansa och Swiss.

Övriga talare på TN Studio är Tim Gunstone, Eye For Travel, Åsa Murphy, Nordic Choice Hotels, Jesper Söderström, Amadeus Scandinavia och Christophe Peymirat, Egencia.

Läs mer om alla talare och anmäl dig till TN Studio 16 november här.

 

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024