Annons:

Regeringen: Arlanda ska stärkas och flygskatt införas

Regeringen skapar ett särskilt Arlandaråd för att stärka flygplatsen. Samtidigt håller infrastrukturministern fast vid ambitionen att införa en flygskatt i Sverige.

Regeringen presenterade under torsdagen sin flygstrategi, där det bland annat framgår att Arlanda ska stärkas som storflygplats. Därför ska ett särskilt Arlandaråd skapas för att ge bättre förutsättningar för flygplatsen att utvecklas.

– Ett välfungerande Arlanda är en förutsättning för att locka fler huvudkontor till Sverige och för ett fortsatt blomstrande näringsliv i hela Norden. Bland annat behöver fler direktlinjer startas, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S), rill TT.

Infrastrukturministern gjorde under torsdagen även klart att regeringen vill gå vidare med förslaget om en flygskatt, en fråga som drivits hårt av Miljöpartiet.

– Effekten av en flygskatt blir förhoppningsvis att man kanske väljer andra, mindre klimatnegativa färdsätt där det är möjligt, och att vi får en ökad press på en snabbare omställning av flyget till att bli mer hållbart, säger hon enligt Dagens Industri.

SAS och Norwegian skickade ut snarlika pressmeddelanden efter presentationen där flygbolagen är positiva till regeringens flygstrategi, men kritiska till flygskatten.

”I en bransch där marginalerna idag är minimala och priskonkurrensen stenhård, är en flygskatt på strax under hundra till flera hundra kronor per passagerare och väg något som få passagerare kommer att vara villiga att betala för, och som direkt kommer att påverka tillgängligheten till flera flygplatser”, skriver SAS.

10 kommentarer

  1. Anonym: Stärka Arlanda? Genom att få människor att valja bort flyget som infrastrukturministern hävdar i artikeln? Hur stärker man Arlanda utan passagerare? Den nya avgiften har inte ett dyft med att skydda miljön. Det finns redan ett utomordentligt utformat förslag till en global flygskatt av ICAO som många länder har accepterat. Vore med att en minister åtminstone är ärlig och rakt ut säga att syftet är att dra in mer pengar till statskassan. Det är inte heller någon hemlighet att miljöpartiet vill föra Sverige tillbaka till stenåldern...
  2. Lars Gustavsson: Här märker jag att regeringen verkligen jobbar på att marginalisera Arlanda ännu mera än vad flygplatsen redan är. Hjulet snurrar, men hamstern är död. Poänglöst att införa flygskatt i enbart Sverige. Det kommer leda till att mer trafik leds om till Kastrup, speciellt long-haul. Danmark har haft flygskatt, men den togs bort. Det är enklare att ha flygskatter i geografiskt stora och/eller isolerade områden. Tex Australien, Kanada och Sydafrika. Men vår regering måste ha varit borta den dagen som gud delade ut intelligensen. Jag anser att Magdalena Andersson och Swedavia besöker Nordkorea som nyligen byggt en ny flygplats. Där borde de få bra inspiration för att förbättra Arlanda - och i linje med sin egen verklighetsuppfattning. Gud förbjuder att de besöker tex Kastrup - det skulle kunna ge Magdalena Andersson och Swedavia en förbättrad verklighetsuppfattning och skada svenskens självgodhet och pratkvarns nymoralism.
  3. Hans Öberg: Stärka Arlanda genom att höja flygskatten. Någon som ser realism i det? Sossarnas fjäsk med kommunister av olika färger gör varken miljö- eller framstegsvänligt.
  4. Barbro: Flygskatt är inte bra. Det finns ju redan. Alternativ finns knappast med tanke på dålig och eftersatt infrastruktur gällande tex järnvägen här i Sverige och alldelels för ofta tågstopp, nedrivna kontaktledningar etc med kraftiga förseningar i tågtrafiken. Opålitligt.. Dessutom når de flesta destinationer i alla fall utomlands snabbast och enklast med flyg. Vad är valet i så fall? Båt, bil , buss, cykel? Dessutom , om Money is no option dvs om "man" har råd betalar man vad flygbiljetten kostar vilket hindrar mindre företag och många privatpersoner att resa snabbt och pålitligt.
  5. Marcus A: Typiskt sossepolitik, vi vet inte vad vi gör och vi orkar inte ta reda på det.. så vi startar en expertgrupp/Råd som man sen aldrig hör något av ..... Att straffbeskatta flyget för att tåget och andra miljövänliga alternativ inte kan bekosta sin egen utveckling... kommunism på hög nivå.
  6. Ulf: Införa en flygskatt? Som om det inte redan finns en uppsjö olika flygskatter och flygavgifter. Varje gång man bokar en flygbiljett är ju cirka halva priset specificerat som flygskatt.
    • ykim160@gmail.com: En flygbiljett Stockholm - London är skattebefriad . Ingen moms, ingen bränsleskatt, inga tullavgifter utgår. Är det ett utländskt bolag betalas ingen skatt för de anställda i Sverige. Det som serveras ombord är skattefritt mm. Att sedan flygbolagen namnger olika avgifter så det ser ut som skatt är bara ett sätt att mörka och låtsas att de betalar skatt.
  7. Thomas: Aktierna på Luftballonger har lyft!
  8. Anna / Svenskt Flyg: Utredningens förslag om flygskatt är ute på remiss till den 1a mars. Alla som vill kan svara på remissen, det räcker med ngr rader och avslå förslaget. Hjälp oss säga ned till en svensk flygskatt utan klimatnytta, men ja till ett hållbart flyg och satsningar på biobränslen och ny teknik. http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/11/sou-201683/
  9. Arg: Om jag hade skrivit om vad jag tycker om den här förbannade regeringen så hade min kommentar inte godkänts på långa vägar. Det enda man i praktiken borde göra är att svartlista samtliga ministrar så att de aldrig mer får några politiska uppdrag.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024