Annons:

Annons:

Allt fler reseföretag anmäls till ARN – researrangörer går mot strömmen

Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden mot olika typer av reseföretag har ökat med 56 procent på två år. Samtidigt har anmälningarna mot resebyråer och researrangörer minskat med 16 procent, enligt statistik från ARN som resebranschföreningen SRF sammanställt.

– Vår erfarenhet är att resebyråer och researrangörer väl känner till vilka rättigheter du som kund har, och vilka skyldigheter våra medlemsföretag har. Statistiken visar tydligt att kunderna också upplever det, säger Anna Lennhammer.

Allt fler resenärer vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, när de hamnat i tvist med ett reseföretag. Mellan 2016 och 2018 ökade antalet anmälningar som berör reseföretag från 2 636 till 4 105, en uppgång med 56 procent.

Den allra största delen av ökningen gäller anmälningar mot flygbolag, som ökat med 84 procent. Antalet anmälningar mot resebyråer och researrangörer har däremot minskat från 744 ärenden 2016 till 628 ärenden 2018, en minskning med 16 procent.

– Det är en bekräftelse på att vårt arbete för hög kvalitet, ökad kunskap och rättvisa villkor i resebranschen bär frukt, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som totalt sysselsätter 6 000 anställda. Med en omsättning på 50 miljarder kronor står medlemmarna för mer än 80 procent av branschens samlade verksamhet.

Fakta

Anmälningar till ARN        
  2016 2017 2018 Förändring 2016-2018
Resebyråer och researrangörer 744 706 628 -16%
Reguljärflygbolag 1 590 2 285 2 932 84%
Reseföretag totalt 2 636 3 388 4 105 56%
         
Samtliga anmälningar till ARN för alla branscher 13 537 14 363 17 575 30%
        Källa: ARN

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag.

2 kommentarer

  1. Jonas: Just antalet anmälningar måste väl ändå vara ointressant. Antalet fall där ARN avgjort till kundens fördel, samt i förhållande till antalet anmälda fall. Och egentligen ska det också ställas i relation till antalet resenärer för respektive företag, En stor aktör/arrangör "bör" ha fler fall, men kan ha en %-uellt låg grad av anmälningar! Svara
  2. Jonny Andersson: Den viktigaste skillnaden mellan de anmälda bolagen är vilka som följer ARN:s beslut och vilka som inte gör det och därför hamnar på svarta listan, som numera dock enbart är öppen för prenumeranter https://www.radron.se/svarta-listan/. Norwegian hör till de som är stamkunder på svarta listan i gott sällskap med bl.a. Ryanair, Lufthansa och British Airways. SAS har däremot aldrig varit med på den listan vad jag vet vilket är ett tungt vägande skäl bland flera andra skäl till att jag nästan alltid bokar mina resor med SAS när jag kan det. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA
Affärsresesäljare – Kalmar
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019
Är du vår nya Key Account Manager?
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019
Vulkanresor söker en resekonsult till Umeå
Sista ansökningsdag:
14 juni 2019
AFFÄRSRESESÄLJARE GÖTEBORG
Sista ansökningsdag:
27 maj 2019