Annons:

Alfons lyfte Rica-hotell

Rica satsade på barnfamiljer och lyfte bokningarna med 50 procent på Rica Talk i Älvsjö.

Rica Hotels satsade på barnfamiljer och inte det lägsta priset för att locka fritidsresenärer till hotellet utanför Stockholms innerstad. Genom att fokusera på barnfamiljer lyckades hotellet på ett år öka antalet gäster i juli med 50 procent.
 
– Storstadshotellen har av tradition främst riktat sig till människor som reser i arbetet. Perioder som de inte reser har receptet varit att rea ut hotellrummen till de som reser på fritiden, utan att speciellt anpassa hotellen och rummen till deras behov. Det har lett till priskrig och små vinstmarginaler. Vi ville prova om vår teori höll: att erbjuda mer upplevelse istället för att locka med det lägsta priset skulle ge fler gäster. Resultatet blev över förväntan, säger Jörgen Dyssvold, marknadschef i Sverige för Rica Hotels.
 
Under 2009 gjordes en rad anpassningar på Rica Talk Hotel i Älvsjö med ambitionen att skapa Sveriges bästa barnhotell. Barnboksförfattaren Gunilla Bergström hjälpte till med arbetet och hennes figur Alfons Åberg blev temafigur för de nya barnavdelningarna samt den nya Alfonssviten. Åbergs biograf, lekrum med snickarverkstad, egen frukostbuffé för barnen, fler barnkanaler samt välling på room service-menyn blev några av inslagen på det nya Alfonshotellet. Hotellet har sedan dess marknadsförts både via traditionell reklam och evenemang, men, inte minst genom nya medier som Facebook och bloggar.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024