De nya siffrorna visar att kategorin ”alternativa boenden” genererade en omsättning på upp till 2,8 miljarder USD, år 2018. Detta motsvarar cirka 20 procent av den totala omsättning förra året, och är en lönsam kategori för Booking.com.
De nya siffrorna visar att kategorin ”alternativa boenden” också uppnådde en annan viktig milstolpe förra året: Omsättningen i denna kategori var i det tredje kvartalet, Q3 2018, mer än 1 miljard USD.
Booking.com gjorde stora framsteg när det gäller att bygga upp kategorin ”alternativa boenden” 2018 och därmed avsluta året med 5,7 miljoner rapporterade enheter, vilket är mer än någon annan spelare i världen i hemmet, lägenheten och mycket mer.
Samtidigt konstaterar bolaget att 40 procent av Booking.coms aktiva kundbas har beställt ett alternativt boende någon gång under de senaste tolv månaderna, vilket visar på resenärernas önskan om att tillgå allt från hotell till privata hem på en och samma plattform.