Annons:

Bolund ger inte upp – vill stänga Bromma nu

Bråket om Bromma flygplats fortsätter. Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) står på sig om att Bromma ska stängas, trots att det inte finns majoritet för det i riksdagen. ”Vår övertygelse är att det är bättre att ha en välfungerande flygplats än två halvtomma som inte fungerar”, säger han till DI.

”Regeringen har gett ett tydligt besked om vad vi vill. Nu håller vi på att hämta in mer information och kunskap och vi är övertygade om att kunskapen och informationen kommer att påverka inte bara oss utan även riksdagspartierna”, säger han till DI.

Senast den sista augusti ska regeringens utredare redovisa hur Bromma kan avvecklas och hur Arlanda, vid en stängning av Bromma, kan utvecklas för att säkra kapaciteten.

Under torsdagen klubbades oppositionens initiativ i riksdagens trafikutskott om att stoppa en stängning i närtid. Men det påverkar alltså inte regeringens utredning.

20 kommentarer

  1. Anonym: Det är mycket korrekt och klokt att stänga Bromma flygplats i den närmaste tiden!! Det är vansinnigt att ha två ineffektiva flygplatser i bruk samtidigt i Stockholm. Man vet att Bromma har ingen framtid trots att somliga vill försätta flyga från och till denna onödiga flygplatsen. Av flygsäkerhetsskäl är Bromma bara en verklig hinder för den oumbärliga bostadsbyggande i hela Stockholm. Det är oansvarigt, onödigt och orimligt att subventionera Bromma flygplats med skattebetalarnas pengar medan Arlanda har alla möjligheter och naturliga villkor för att på ett effektivt sätt absorbera alla Stockholms flygningar. Bromma bör skrotas i närtid och Arlanda bör utvecklas ordentligt redan under själva Coronavirus tiden, INTE tvärtom.
  2. Flygkonsult: Riksdagen har beslutat att flygplatsen inte skall läggas ner. Det har samtidigt beslutats där att en grundlig utredning och översyn måste ske om huruvida Arlanda skall byggas ut för att ta emot den trafiken som idag finns på Bromma vilket skiljer sig till fullo från den typ av flygtrafik som idag bedrivs på Arlanda samt att den mesta trafiken på bromma har samma peak-tider som arlandas peak-tider som också är samma sak som slottider vilka är slutsålda på arlanda. Hänsyn till den pågående viruspandemin för en tidigarelagd nedläggning har ej godtagits i Riksdagens beslut då den ej skall anses som permanent. Flygbolaget BRA har dessutom återstartat sin trafik på Bromma flygplats varför inte deras trafik längre kan tas som skäl för en tidigarelagd nedläggning. Slutligen tar det upp till 60 år att få till en bostadsbebyggelse på Bromma flygplats mark.
  3. Pilot: Att Flygkonsult en enkel fråga. Går det snabbare att få till bostadsbebyggelse på Bromma om vi väntar med att stänga ner Bromma i flera år till? Tar det så lång tid som du förmedlar borde vi ha stängt Bromma för länge sedan! Ditt argument verkar inte vara sakligt. Det visar mer att du saknar verkliga argument. Den bästa möjligheten på länge är att avveckla Bromma flygplats medans trafiken är mycket låg. Det kommer att ta viss tid innan trafikvolymen ökar. Dessutom blir det en rationalisering vissa orter har idag både trafik till Bromma och Arlanda. Vi som passagerare får det bättre med en jämlik konkurrens mellan bolagen som trafikerar en sträcka. Dessutom ligger Bromma i tätbebyggt område med extra stora risker i samband med ett eventuell haveri. Tycker du att Bromma borna är inget att bry sig om. Tänk om tänk rätt!
  4. Gus: Alka artiklar och kommentarer nämner hela tiden linjetrafiken. Ingen pratar om flygskolorna, privatflyg etc. Var finns den flygplats de ska vara på om Bromma läggs ner?
  5. Pilot: Sv Gus, de flygskolor och privatflyg som fanns på Bromma har i stort redan flyttat. Det finns visst firmaflyg men i mycket liten omfattning. De får som privatflyget gjort flytta till annan flygplats.
  6. Anonym: @Flygkonsult: Riksdagen har inte beslutat någonting i det du nämner.
  7. Velo: Bromma flygplats behövs för försvarsmaktens högkvarter/rikets säkerhet, allmänflyget, inrikesflyget och framför allt för ambulansflyget. Att stänga Bromma flygplats vore en katastrof! Europeiska länder ser med avund på Sverige och den underbara tillgängligheten som Bromma flygplats utgör; dom vänder sig säkert av skratt nu när miljöpartister vill försöka stänga igen en fullt fungerande infrastruktur. Som tidigare nämnts så kan man bygga på många andra obyggda ställen i Stockholm där det faktiskt inte behöver ta 40år att bygga klart (om man skulle bygga på Bromma skulle det ta 40 år pga alla föroreningar och att bromma flygplats faktiskt är byggt på VATTEN!
  8. Anonym: Velo: Exakt vilka europeiska länder ser på avund på BMA? Varför skulle det ta 40år att bygga på BMA på grund av föroreningar? Ditt inlägg är 100% snömos.
  9. Elias: NEJ! Det är INTE pandemin som orsakar Bromma-problemet för Stockholmsregionen. Brommas totala nedrivning är ett gammalt problem som har diskuterats mycket i årtionden. Problemet med att subventionera en flygplats utan en hållbar framtid i ett tätbefolkat område nära Stockholms centrum med skattebetalarnas pengar är inte alls ett problem som kan förknippas med pandemin. Pandemin har bara bekräftat det vi alla vet mycket väl: att flygplatsen i Bromma måste ha varit stängd för flygtrafiken för länge sedan. Endast Arlanda har de bästa förutsättningarna för att helt absorbera flygningar från hela Stockholmsregionen
  10. Velo: Bygg i Kymlinge och behåll Bromma flygplats! Där finns redan en anlagd tunnelbanestation som inte tagits i användning sedan 1970-talet då man redan då hade planer på att bygga bostäder där. Anti-flyg-förespråkare struntar egentligen i bostadsbyggandet; deras agenda handlar om att sätta stopp för flyget. Vill man bygga bostäder så gör man det i Kymlinge för en bråkdel av tiden och priset!
  11. Anonym: Flygtrafiken på Bromma flygplats får inte plats på Arlanda. Dessutom har Kristoffer Tamsons (M) några kloka ord: Låt mig citera honom; "Ska tusentals bostäder byggas i närtid, med kapacitetsstark tunnelbana redo att tas i bruk, är Norra Kymlinge ett bättre och mer seriöst alternativ än Bromma flygplats avveckling. Då kan målet om fler bostäder nås decennier tidigare samt nödvändig infrastruktur färdigställas betydligt snabbare och billigare. Därtill kan Bromma flygplats och viktiga kommunikationer säkras, endera för att behållas eller i väntan på att Arlanda hinner utvecklas. Behoven av flygplatsen kan då prövas utifrån hur efterfrågan, teknik och kommunikationer ter sig i en framtida mer seriös kontext än nu"
  12. Frekvent resenär: Norra Kymlingen ligger inte i Stockholms kommun, att bygga där hjälper inte Stockholms kommun och de boende runt Bromma. Säkerhetsmässigt är Bromma en katastrof som ligger i tätbebyggt område. Stäng Bromma nu, det finns plats på Arlanda.
  13. 154: Att stänga Bromma är att stänga viktig infrastruktur som absolut måste vara igång: det hade lett till katastrof i landets tillgänglighet.
  14. Anonym: @154: på vilket sett får landet sämre tillgänglighet? ARN har fritt från minnet redan 10 av 14 destinationer som BMA har. ARN har dessutom mindre destinationer som Torsby och Sveg. Varför skulle dessa 4 destinationer inte kunna flyttas till ARN? Varför blir det sämre tillgänglighet?
  15. Anonym: Hur dumma tror Miljöpartiet att svenskarna är? Lägga ned Bromma p.g.a. att det nu är så lite aktivitet vilket visar att Bromma inte behövs? Efter Pandemin kommer mycket att återgå till mer normala förhållanden och att då avveckla en fungerande flygplats är inte seriöst och framförallt inte att skylla på hur det är idag. Med Miljöpartiets resonemang kan vi skrota Arlanda och alla andra flygplatser också eftersom det inte går så många plan där idag. Skrota investeringar i miljardklass. När man byggt ut Arlanda så alla får plats, då kan man börja fundera men som ovan skrivits, var skall allt privatflyg och annan flygverksamhet ta vägen? Det finns massor av mark på andra håll, Kymlinge t.ex. där man kan bygga.
  16. Per Lind: Hur dumma tror Miljöpartiet att svenskarna är? Lägga ned Bromma p.g.a. att det nu är så lite aktivitet vilket visar att Bromma inte behövs? Efter Pandemin kommer mycket att återgå till mer normala förhållanden och att då avveckla en fungerande flygplats är inte seriöst och framförallt inte att skylla på hur det är idag. Med Miljöpartiets resonemang kan vi skrota Arlanda och alla andra flygplatser också eftersom det inte går så många plan där idag. Skrota investeringar i miljardklass. När man byggt ut Arlanda så alla får plats, då kan man börja fundera men som ovan skrivits, var skall allt privatflyg och annan flygverksamhet ta vägen? Det finns massor av mark på andra håll, Kymlinge t.ex. där man kan bygga.
  17. Reseräven: Dags att någon röstar bort pajasen Bolund med anhang.
  18. T. Bergman: Per Bolund verkar vara ensam att lägga ner Bromma flygplats i förtid.Så vill han heller inte att Arlanda flygplats skall byggas ut . Har högre makt en Riksdagens trafikutskott när beslut att lägga ner Bromma flygplats. Stoppas. Nej till bostäder. På Bromma flygplats . Naturpark. Kanske lite almänflyg. Hoppas.nedläggninghotet Stoppats . Obs. Lägg ner Per Bolund. Istället. Bara för att han är Miljöminister bör han inte göra som han vill. Riksdagen har högre makt när det gäller ett beslut. Inte han . Hoppas att flygplatsen får vara avtalet. Gäller till 2038 eller längre. Elflyget. Kommer.
  19. Anonym: Vilken tur att SL nyss blivit klar med Tvärbanan till Bromma Flygplats, ett miljardprojekt för att underlätta för resanden till/från Bromma.
  20. Anders: Den trafik som går idag på bromma kan gå på Arlanda utan problem redan idag. Om HongKong kan stänga sin centrala flygplats och lägga allt utanför och säkra bra kommunikationer mellan downtown och airport kan även Stockholm. Bara löjligt att påstå att vi behöver en city-airport. Militären mfl kan landa på andra ställen inkl på Arlanda när så krävs.
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024