Annons:

Bränsle- och spritpriser får rederier i gungning

Skyhöga bränslepriser och sänkta spritpriser har fått Östersjörederierna i gungning. Samtliga drabbades av kraftiga vinsttapp förra året - och 2005 ser lika osäkert ut. På haven väster om Sverige ser dock horisonten ljusare ut.

DET ÄR INTE LIKA ILLA på havet som i luften. Så gott som alla rederier som trafikerar Sverige redovisar vinst – något flygbolagen sannerligen inte kan skryta med.
Men framför allt rederibjässarna i Östersjön kämpar hårt för att anpassa sig till den nya EU-utvidgade färjevärlden med förlorad taxfree-försäljning, framtvingade prissänkningar -ombord och överkapacitet på den svenska marknaden
– 2004 var värre än 2003. Det gäller oss och alla andra operatörer i Östersjön, säger Silja -Lines informationsdirektör Tuomas Nylund, vars företag redan 2003 gjorde en knapp förlust.
Viking Lines resultat rasade med 43 procent förra året, Birka Lines och Eckerölinjens med 63 procent. Även snabbväxande Tallinks vinst sjönk med 19 procent, men rederiethade i reda tal ändå Östersjöns bästa resultat: 182 miljoner -kronor. Endast lilla Ånedinlinjen ökade sin vinst.
Då är vattnen lugnare i Kattegatt och -Öresund. DFDS Seaways ökade sitt operativa -resultat till 120 miljoner, medan Stena -Lines operativa vinst sköt i höjden mer än -väntat, från måttliga 15 till 115 miljoner -kronor. Det är trafiken i Irländska sjön som står för den största resultatförbättringen, medan den -skandinaviska trafiken ”tuffar på”. Dotter-bolaget Scandlines redovisade en tredubblad vinst – trots den fortsatt tuffa konkurrensen mot -Öresundsbron. Polenlinjen går också bra.
– Men Tysklandslinjerna har det tufft. En -orsak kan vara att många i Sydsverige styrde om sitt shoppingresande till Danmark, när -landet sänkte sin alkoholskatt hösten 2003, -säger Stena Lines informationschef Joakim Kenndal.
Den hetaste potatisen i haven runt Sverige är dock lönekonkurrensen från Baltikum. Vid årsskiftet införde Finland ett EU-anpassat -sjöfartsstöd som motsvarar det svenska netto-lönesystemet. Men personalkostnaderna är fortfarande tre gånger högre för svenska och finska rederier än för estniska.
Viking Line -driver ett fall i London mot Internationella -Sjömansunionen där man kräver rätt att -anställa estnisk personal med estniska fackavtal på linjen Helsingfors-Tallinn. Dom faller inom kort.
– Det är absurt om vi inte får sluta avtal med personalgrupper i andra EU-länder. Men det är inte aktuellt med estnisk personal på -linjer där vi har en svensk publik, säger Jan -Kårström, vd för svenska Viking Line.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024