Travel News Business Forum
11 sep 2023 på Radisson Blu Scandinavia Hotel

Eventet med syfte att lyfta reseindustrins intäkter och professionalitet. 

Travel News Business Forum Göteborg 11 september

Travel News Business Forum är ett regionalt event och en prisutdelning med syfte att lyfta reseindustrins intäkter och professionalitet. Det gör vi genom att samla alla som arbetar med turism, hotell och resande under samma tak. Vårt event är en mötesplats, en mässa, seminarier och avslutas med en prisutdelning och mingel.

Fokus är ökad tillväxt och högre vinst. Det kan ske på två sätt. Fler besökare och gäster. Högre intäkter i form av högre priser och bättre marginaler. Vi vill skapa en mötesplats för affärer och starka nätverk.

Travel News är Nordens ledande affärstidning för rese- och turistnäringen. Vi bevakar mötesindustrin och affärsresandet, resebyråerna, researrangörerna, flygbolagen, flygplatserna, hotellen, färjerederierna, tågföretagen, bussbolagen och biluthyrarna. Detta har vi gjort sedan 1985. Varje morgon skickar vi ut ett nyhetsbrevet till 12 000 personer.

Vi som Nordens största affärstidning vill bidra med kunskap och vara ett torg. Det är till oss du kommer för att höra senaste nytt, sälja något och knyta nya och återknyta gamla kontakter.

Höstens tema för TNBF är reseindustrins status. Vad kan vi göra för att politiker och allmänheten ska förstå att resor och turism är minst lika viktigt för Sverige som jordbruk och stålindustrin. Den senaste drabbas inte av flygskam trots betydligt högre Co2-utsläpp än flyget. Vad kan vi göra för att få fler turister och möten och events till din stad. Och så vill vi hitta stenar i din sko som hindrar utvecklingen. Kärnan i detta event är hotellbranschen och dess underleverantör som vi gärna ser som partners på vårt event. Men vi välkomnar alla som arbetar med turism och event i regionen.

Det är nu tredje året som vi kör Travel News Business Forum. Vi har fram till nu gjort knappt 10 event och haft knappt 1000 besökare. Våra utvärderingar visar att vi blir allt bättre på att skapa vettigt innehåll och bra möten. Men vi är bara i början. Vårt mål är att Travel News Business Forum ska bli ett lika starkt event som DI:s Gasellen. En självklart institution i svenskt näringsliv.

Pssst…är du intresserad av att bli vår partner? Klicka här.

Moderator: Viggo Cavling

Viggo Cavling är chefredaktör för Travel News sedan februari 2018. Han har tidigare varit chefredaktör affärstidningen Resumé och verksam inom media sedan tidigt 90-tal. Med stor energi och mycket humor leder han dagen och kvällen på Travel News Business Forum.

Malin Oest är konferencier på Travel News Business Forums utdelning av Wilhelmina Skoghpriset.

Varför valde du att tacka ja till uppdraget att leda utdelningen av Wilhelmina Skoghpriset? 

– Att lyfta fram organisationer och människor som gjort något extra bra är alltid viktigt! Och dessutom i en ”bortglömd” persons namn – perfekt!

Program

15.00 – Travel News chefredaktör Viggo Cavling och vd Nils Norberg hälsar välkommen.

15.10 – Keynote speaker: Karl Johan Tegnér, Kairos Future

Karl Johan Tegnér arbetar som senior konsult och framtidsstrateg på Kairos Future, främst med consumtion, upplevelser och resande. Han har en bakgrund inom komplex B2B försäljning som Business Development Consultant och har arbetat med kundnöjdhet inom telekomindustrin. Karl Johan har en bakgrund inom nationalekonomi med en Pol.Kand examen från Lunds Universtiet och en Masterexamen inom Innovation och Tillväxtekonomi från Kungliga Tekniska Högskolan. Han har även studerat i Kanada och har bott och arbetat i de franska Alperna.

15.30 – Keynote speaker: Johan Johander, Benchmarking Alliance

Vilken destination i Västra Götaland är bäst på att locka gäster och till vilken kostnad? Rapport om svensk turism och attraktionskraft. Benchmarking Alliance grundare och Head of Research Johan Johander redovisar unika hotellsiffror. Men det blir också en dragning av konjunkturläget i stort var Sverige är på väg. Det kanske låter en smula torrt, men våra utvärderingar vid tidigare event visar att denna programpunkt är seminariet mest värdefulla när kommer till ny värdefull kunskap. Benchmarking Alliance är den ledande aktören i Norden för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar.

16.00 – Paus med fika

16.15 – Under dagen kommer vi att ha fyra hearings: 

1: Transport

2: Möten, Hotell & Events

3: Det offentliga

4: Wild & Crazy

Transport: Anna Strömwall, vd på Landvetter flygplats, Christina Bromander, Trade Director Stena Line, Björn Falk VD för Taxi Göteborg

Möten, Hotell & Events: Frida Arvidsson, Visita, Kristian Andreasson, distriktsdirektör för västra Sverige på Scandic, Lena Nyquist vd på Liseberg Grand Curiosa Hotel, Jessica Rivle, General Manager Radisson Blu Scandinavia Hotel, Kristian Andreasson, Scandic, Britt Petterson, regionchef syd Ligula, Martin Wiholm, Clarion Draken

Det offentliga: Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige, Magnus Hallberg / Vice VD & Evenemangschef Göteborg. & Co, Susanne Andersson, vd Visit Sweden

Wild & Crazy (alltså det som faktiskt får människor att resa till en destination): Magnus Wrahme, vd World of Volvo, Benny Karlsson, CCO/kommersiell chef på Svenska mässan, Thomas Sjöstrand, Liseberg, Erik Nissen, vd och grundare av Stylt

ANMÄL DIG GRATIS HÄR

17.00 – Workshop & Mingel

18.00-Wilhelmina Skoghpriset

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Platinum Partner: Hotel Legacy Group

Med flera decenniers erfarenhet från hotell- och servicebranschen räds vi inga utmaningar. Vi söker nyfiket efter sammanhang att omsätta kunskap, erfarenhet och energi till möjligheter och lönsam framgång inom alla slags verksamheter.

Vår specialitet är att skapa avgörande intryck och oförglömliga avtryck. Så att ni kan fokusera på er kärnverksamhet.

Vi tar modellen från hotell och skapar ett unikt, identitetsskapande bemötande och visuellt intryck i er verksamhet. Vi säkerställer att alla kontaktpunkter efterlämnar bestående, positiva avtryck.

Vi inreder. Vi utbildar. Vi projektleder. Vi bemannar. Vi utvecklar. Vi hotellifierar.

.

Gold Partner: Millum

Vi samarbetar tätt med många av de största inköpskedjorna och leverantörerna i Skandinavien. Bland våra kunder på inköpssidan i Sverige finns bl.a Nordic Choice Hotels, NoRes, Radisson Hotel Group och Norlandia Hotel Group. Vi är en neutral länk mellan köpare och leverantörer, och vårt system sparar tid och pengar för båda parter. Ända sedan vi startade 2002 har vi enbart arbetat med att leverera och optimera inköpslösningar som ska underlätta jobbet för vära kunder. Inköpssystemet förenklar inköpsprocessen för alla aktörer inom storköksbranschen.

Business Partner: Dahléns Konfektion

Dahléns startades 1934 av Åke och Rut Dahlen. Företaget är familjeägt och drivs idag av tredje generationen. Bygdens tradition av konfektion tillsammans med vår utveckling har bidragit till att yrkeskunnandet levt vidare. Från att ursprungligen enbart tillverkat kappor började vi på 80-talet även tillverka företagskläder till restaurang, hotell, mässor och flyg mm. Idag är det företagskläderna som är vår huvudsakliga produktion. Som ett steg mot effektivare och mer miljoöanpassad verksamhet har vi dessutom valt att miljödiplomera oss. Att arbeta för ett hållbart samhälle är något som vi ser som viktigt och något vi är stolta över.

Business Partner: Price My Hotel Room

Price My Hotel Room är ett unikt revenue management system, utvecklat av hotellägare, där självlärande algoritmer arbetar tillsammans med mänsklig intelligens för att förbättra lönsamheten på sista raden.

Business Partner: Automize

Atomize erbjuder ett AI-baserat Revenue Management System (RMS) för att optimera och automatisera prissättning utav hotellrum. Atomize växer snabbt både i och utanför Norden då efterfrågan på lösningar som kan automatisera och effektivisera manuella processer är hög . Atomize lösning passar väl för hotell och hotellgrupperingar som har ett ökat behov av automatisering och förbättrad vinstmarginal. Mjukvaran används idag globalt i över 50 länder, på 5 kontinenter, utav hotell i storleksordningen 50 till 1250 rum.
På nordiska marknaden arbetar Atomize bland annat med Gothia Towers, Yasuragi, Ligula Hospitality Group, Best Western och Thon Hotels. https://atomize.com/

Bli vår partner