Annons:

Annons:

Rapport från Tel Aviv: happy hour, hyrcyklar och bordellförbud

Skriver dessa rader i lobbyn på hotell Shalom i Tel Aviv. Klockan är 17 och då öppnar Happy Hour med fria drinkar och snacks. Igår sjöng en smörsångare med vitt hår Frank Sinatra och Lionel Richie. Hen var ackompanjerad av sin dator. Idag tycks smörsångaren ha fått ledigt. Hotellet med femtio rum kallar sig boutique och har en inredning som andas Long Island goes åttiotal. Frukosten är utmärkt. Liksom sängarna.

Shalom Hotel & Relax ligger precis vid havet. Framför oss finns betongklumparna Hilton, Carlton, Sheraton och Herodes. Och mitt bland de stora hotellkomplexen ligger bordellen Pussycat i en stor rund svamp av glas.

Men inte länge till, i Jerusalem Post läser jag att bordellen ska stänga. Knesset har nämligen röstat igenom samma lag som i Sverige, det är sedan den första januari 2019 inte längre lagligt att köpa sex. Beslutet togs med stor majoritet. Köper du sex är straffet böter och det trappas upp för varje gång du fälls.

Det är inte bara de svenska lagarna mot prostitution som numera är globala.

Även de nya sätten att transportera sig är nästan som hemma i Sverige. Minst tre olika kedjor erbjuder hyrcyklar i Tel Aviv. Förra gången jag var här testade jag de gröna hyrcyklarna som du hämtar och betalar i en station.

Det är exakt samma system som bland annat finns i Stockholm, men som huvudstaden lyckas slarva bort på grund av byråkratiska upphandlingsregler. I valet mellan att göra något och exakt rätt, gjorde politikerna det sista och då blev det inga hyrcyklar alls till stadens gäster. Så typiskt turistlandet Sverige.

Vi säger att vi vill att turismen ska öka, men det är ofta ord och ytterst sällan handling.

Tillbaka till Tel Aviv.

De gröna cyklarna var rangliga fordon som fått alldeles för lite kärlek i en verkstad. Denna gång har jag testat de två “fria” alternativen: Mobike och IsraBike. Bägge har det gemensamt att cyklarna står lite varstans och du hittar, öppnar och betalar dem med en app. Mobike är de mest rejäla cyklarna och trots att det står att pakethållaren bara tål fem kilo placerar jag ett barn där. Det funkar hyfsat att cykla runt med en sjuåring på styret. Tel Aviv är en platt stad byggd på ett gammalt träsk.

Elvaåringen får en egen hyrcykel och sen reser vi norrut utmed havet och sedan österut till Yarkon Park. Här ska det finnas ett vattenland, men det är förstås stängt när vi kommer fram efter en dryg timme på cykeln. Även tivolit har stängt. Januari är den absolut kallaste månaden i landet. Men klätterlandet iclimb är öppet och här kan stora och små utan svindel döda energi.

Jag älskar att klättra med mina barn eftersom vi gör det med samma förutsättningar. Tio meter upp i luften med en tunn lina i selet är ingen speciellt kaxig. Kicken när du klarat en svår vägg som buktar utåt på några minuter är lika stor om du är sju eller 49 år.

Men den glädjen är inget jämfört med när mina barn får köra elskotern Bird i Yarkon Park. Precis som i Stockholm konkurrerar ett gäng bolag på marknaden för elskoter. Vi testar bara Bird och den funkar fint. Det är förstås jättefarligt att köra runt två barn på skoter utan hjälm, men det är kul. I grunden tror jag det är lika riskabelt att de är hemma och spelar Fortnite från morgon till kväll.

Mina barn gör både och jag är glad att få lite ro att skriva en krönika.

 

Hur Israel funkar som turistland och vad de gör för att öka antalet besökare från 2018 års rekord på 4 miljoner ska återkomma till i ett rejält reportage i Travel News magasin. I maj är det Eurovision och då vill Tel Aviv gå från att vara Medelhavets hippaste gay destination till att bli en mötes- och eventstad kanske inte i samma division som Barcelona och Cannes, men större än idag. Det heliga landet som är så kontroversiellt vill nå fler är pilgrimer och homosexuella. Och vi vet alla risken med att den gapar över för mycket ibland mister hela stycket.

 

Nu är i alla fall Happy Hour slut och vi ska snart äta middag på La Shuk.

 

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA