Annons:

Carin Kindbom tar mässan till nya höjder

Gothia Towers tredje torn står klart. Med drivet ledarskap ska Svenska Mässans koncernchef Carin Kindbom se till att de 1 200 hotellrummen, nya teaterarenan och renoverade mässlokalerna fylls – och ta Göteborgs besöksnäring till nya höjder.

Det suger till i maggropen när glashissen i Gothia Towers mittentorn snabbt rör sig upp längs hotellkroppen. Utsikten över Liseberg i vinterblek sol är hisnande. Fotograf Björn håller stadigt blicken nedåt mot hissgolvet och mumlar något om höjdrädsla.

Men Svenska Mässans koncernchef Carin Kindbom som sköter hissknapparna bara ler. Glashissarna i de tre hotelltornen är vardag för henne. Vi kliver av på våning 25 i fine dining-restaurangen i femstjärniga hotellkonceptet Upper House. Den är sparsmakat inredd med Göteborgs skyline som fond – och är en del av Svenska Mässans miljardinvestering.

– Vi erbjuder bara en meny varje kväll, en sexrätters med de allra bästa råvarorna som finns att tillgå för dagen. Med vinpaket kostar det runt 2 500 kronor per person, men det är en fantastisk gastronomisk upplevelse. Det kommer folk från när och fjärran för att uppleva hela Upper House-konceptet, det finns inget liknande i Göteborg, säger Carin Kindbom stolt.

Hon passar väl in i den eleganta miljön i Upper House. Smal, vältränad, en snyggt skuren svart dräkt och en rosa blus som matchar hennes blonda hår. På snabba klackar guidar hon oss sedan förbi för dagen tomma mässhallar, konstutställningen i entréplanet och den nya dygnet-runt-öppna restaurangen twentyfourseven intill Gothia Towers reception.

Snabbheten och drivet går igen i hennes ledarskap. Hon tillträdde som koncernchef för Svenska Mässan 2010. Då stod mässan inför sin största utmaning på många år. Nu 4,5 år senare är allt klart. 1,2 miljarder har investerats i dels en påbyggnad av det andra tornet där de åtta översta våningarna bildar Upper House – med 50 hotellrum, lyxig spaanläggning samt fine dining. Dels har ett tredje torn byggts med 450 nya hotellrum och nya restaurangkoncept. Mitt i bygget har den ordinarie verksamheten pågått som vanligt, ett logistiskt finlir.

– Bygget blev klart i tid och blev billigare än planerat, tack vare lågkonjunkturen och en extremt välplanerad process. Men jag är också så stolt att vi kunnat driva en organisk tillväxt. Vi slog rekord förra året, 1,4 miljoner besökare och en omsättning på över 900 miljoner kronor.

Och det är nu det gäller. I år ska Svenska Mässan bli ett miljardföretag. De numera 1200 hotellrummen ska fyllas och ännu fler stora event och mässor ska inta lokalerna. Införsäljningen för att få företag och organisationer att komma till Göteborg har pågått parallellt med utbyggnaden.

– Vi har ett fint orderläge, 2015 kommer att bli ett jättebra år. För Upper House har det förstås varit en uppstart, men vi ser en uppåtgående trend. Vi har fått många utmärkelser för både hotellet, restaurangen och vårt spa.

Svenska Mässan sätter ribban högt: Målet är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Kaxigt? Absolut.

– Vi ska inte vara en mässfabrik utan en anläggning som levererar innehåll. Är du mässbesökare ska du vilja komma en dag tidigare eller stanna en dag längre. Affärsmodellen att skapa helhetsupplevelser har vi fått under resor vi gjort bland annat till Las Vegas, Hongkong, Singapore och Macao. Men inspirationen till själva koncepten och vår design kommer från Skandinavien och Europa.

Svenska Mässan har medvetet satsat på ”snackisar”, sådant som folk pratar om och sprider i sociala medier, exempelvis champagnepoolen utanpå hotellet på våning 19, ljusspelet på fasaden kvällstid och glasbroarna som sammanbinder tornen på 20:e våningen. I sann Vegasstil har Svenska Mässan dessutom gjort debut som teaterarrangör. Genom ett fönster tittar vi ner på den tomma och trista C-hallen (där flygbolagen traditionellt brukat ha sina montrar på TUR). Men i november och fram till jul var hallen en spektakulär teaterarena med en glittrande Joe Labero-show.

– Det var en riktig dinner show, 800 gäster vid middagsbord och 400 barplatser. Ingen som var här kunde ana att de befann sig i en mässhall. Vi hade 99 procents beläggning och i mars sätter vi upp Flashdance, säger Carin Kindbom.

Svenska Mässan är den största maktfaktorn inom Göteborgs besöksnäring – en ekonomiskt fristående stiftelse vars mål är att främja stadens näringsliv. En lyxrestaurang, ett läckert spa och Las Vegas-shower lockar nya typer av besökare till Göteborg och stjäl inte hotellgäster från någon annan. Men samtidigt, 500 nya hotellrum riskerar att pressa hotellpriserna i hela staden – hur kul tycker de andra hotellen att det är? I november när Gothia Towers öppnade tredje tornet sjönk snittpriserna, men i december gick de upp. Carin Kindbom är van vid frågan.

– När det kommer 500 nya hotellrum så påverkas alla under en period. Men vi skapar nya flöden, når nya marknader och målgrupper. När Gothia Towers har mer än 1 000 rum når vi en ny besökskategori. Det finns bara tio liknande koncept i Europa, nu är vi med i den matchen! Vi har redan fått en sådan affär, ett medicinteknikföretag som hade som krav att det fanns 1 000 rum i anläggningen.

Hon jämför med Petter Stordalens flaggskepp Clarion Hotel Post som när det öppnade pressade hotellpriserna, men som har bidragit till att öka attraktiviteten för Göteborg som turiststad. Men det finns samtidigt en stor skillnad när Svenska Mässan storsatsar jämfört med hotellkedjor som Scandic och Choice. Hos mässan finns inte någon miljardstinn ägare eller något riskkapitalbolag att luta sig mot. Kapitalet till investeringarna, förutom traditionell lånefinansiering, hämtas ur det egna kassaflödet.

– Vi kan inte ta in en krona från någon ägare, så det kräver mer av oss. Uppstår det underskott i verksamheten, exempelvis vid en konjunkturnedgång som påverkar inflödet av affärer, krävs det både snabbhet och handlingskraft. Men vi har gjort vår satsning med bibehållen soliditet.

Å andra sidan, konstaterar hon, finns en långsiktighet i en stiftelsedriven verksamhet, så långt bort från börsängslig kvartalskapitalism man kan tänka sig.

När Carin Kindbom erbjöds jobbet som koncernchef för Svenska Mässan, med dess 600 anställda, var hon relativt okänd inom besöksnäringen, även om hon arbetat tre år som vd i STS Student Travel Schools. Innan dess hade hon jobbat tio år i it-branschen. Känslan när hon landade jobbet var: ”gud så kul”. Inte ett uns av tvekan.

– Som person älskar jag att prova nya saker, nya människor och nya miljöer. Så har jag varit i hela mitt liv. Det kräver kanske lite mod att våga byta, för mig är det utvecklande.

Hon beskrivs som mycket resultatdriven av personer i Göteborgs besöksnäring som TN talat med, en riktig affärskvinna. Frågor som hon brinner för driver hon in i kaklet. ”En del på mässan tycker nog att hon ställer tuffa krav”, säger en person. Carin Kindbom lyssnar nyfiket när TN återger omdömena.

– Jag fick jobbet för att mässan stod inför en expansionsfas som kräver ett förändringsbaserat ledarskap. Man var nog inte riktigt van vid mitt sätt att leda. Jag ska få med mig en hel organisation och ibland går det kanske … lite fort för en del. Det är inte ovanligt, det tar tid innan man vänjer sig.

Det Carin Kindbom såg när hon kom in i Svenska Mässan var en organisation som arbetade för långt från marknaden och kunderna. Därför genomförde hon bland annat en bolagisering av verksamheten för ett år sedan. Stiftelsen är paraplyet som under sig har självständiga dotterbolag.

– Jag vill skapa en miljö med mer exekutiva ledare med fokus på att skapa affärer. Vi har också stuvat om försäljningen, vi säljer inte ett hotellrum eller ett mötesrum, vi säljer skräddarsydda upplevelser. Förr kunde kunden i bästa fall ha tre säljkontakter, i sämsta fall ingen. Men kunden vill ha en kontakt. Det kräver inte väldigt många fler säljare, men blir mer kundanpassat.

Men trots hennes brinnande intresse för affärer började karriären i en helt annan ända. Efter uppväxten i Skärhamn och Tjörn och ett års utlandsstudier på high school i USA visste hon inte vad hon ville bli och halkade in på Lärarhögskolan. Energisk som hon är läste hon it och fastighetsförvaltning vid sidan om. Men efter något år ute i skolvärlden kände hon att läraryrket inte var för henne. Istället blev det Handels. Men tiden som lärare har inte varit bortkastad, tycker hon.

– Att vara ledare handlar mycket om mänskliga kontakter, allt från att hjälpa män­niskor att växa och drivas av att ta ansvar, till att medla i konflikter. Då är det inte fel att ha pedagogik och människokunskap med sig i bagaget, skrattar hon.

Arbetet med medarbetarna står också i fokus i hennes arbete med företagskulturen på Svenska Mässan. Engagemang, samarbete och mod är de tre kärnvärden som ska genomsyra verksamheten.

– En stark och positiv företagskultur lägger grunden för en väl fungerande organisation där mål och resultat både motiverar och driver. Det är då de verkliga framgångarna kommer och vi når vår vision. Vi är på god väg!

 

”Bra att dela på TUR”

Resebranschen förändras snabbt – och resemässan TUR med den. Carin Kindbom anser att det är rätt väg att gå för TUR att sära på fack- och publikdagarna. I år blir branschdagen 19 mars (tjuvstart för besöksnäringskongressen 18 mars) med Pow Wow-inspirerade möten och snabbdejting. Konsumentdagarna hålls 20–22 mars i entréplanet.

– Ingen mässa överlever om inte företrädarna tycker att mässan är viktig. TUR ska vara nära branschen, därför är vi glada över den nya besöksnäringskongressen med nyckelpersoner från hela den svenska besöksnäringen.

Svenska Mässan ska främja näringslivet i Göteborg. Samtidigt startar TUR en resemässa i Stockholm i höst, hur går det ihop?
– På fackdagarna jobbar vi med hela den nationella besöksnäringens företrädare. Det är viktigt för vårt samarbete med fackdelen att vi möter konsumenterna där de finns, då får vi ta oss till Stockholm. TUR i Stockholm gynnar TUR i Göteborg.

Carin Kindbom

Ålder: 46 år.

Familj: Ja, tvillingar som är 16 år.

Utbildning: Handelshögskolan Göteborg, Lärarhögskolan Göteborg.

Karriär: Jobbat på bank och drivit eget företag. Därefter chefspositioner inom Hogia 1997–2007, vd STS Student Travel Schools, 2007–2010, koncernchef Svenska Mässan 2010 –.

Intressen: Älskar mitt jobb, att träna, vara vid havet. Resor av alla slag, både när och fjärran. Och att försöka ta det lugnt när jag inte jobbar.

Bästa egenskap: Engagerad.

Sämsta egenskap: Envis.

Favoritresmål: Paris (privat) och Singapore (jobb).

Favoritställe i Göteborg: Skärgården

På nattduksbordet: ”Gone girl” av Gillian Flynn.

 

Svenska Mässan störst och först

1918 Svenska Mässan håller Sveriges första mässa, som invigs av Gustav V.

1923 Vid den stora Jubileumsutställningen för att fira att Göteborg är 300 år, uppförs den första utställningshallen på samma plats som Svenska Mässan ligger idag. Förutom Svenska Mässan byggs Liseberg, Götaplatsen med Poseidonstatyn och konstmuseet vid Götaplatsen och Göteborgs botaniska trädgård.

1984 Gothia Towers invigs.

1992 Kongresshuset invigs. Göteborg blir en kongresstad.

2001 Gothia Towers andra torn invigs, nu totalt 704 rum.
2013 Femstjärniga Upper House med 50 hotellrum, restaurang och spa invigs i andra tornet.

2014 Gothia Towers tredje torn invigs i oktober. Hotellet har nu totalt 1 200 rum.
Källa: Svenska Mässan.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024