Annons:

Spanair tar upp kampen om Spanien

SAS-ägda Spanair tänker inte låta Sterling och Snowflake lägga beslag på hela den svenska turistströmmen till Spanien. Därför introducerar flygbolaget enkelresor med lågpriskoncept på sina skandinaviska rutter - men fortfarande med gratis mat och billiga anslutningspriser.

– Vår låga kostnadsnivå gör att vi tjänar pengar ändå, säger försäljningsdirektör Lars Nygaard.
Sterling är stort på trafiken mellan Sverige och Spanien med en marknadsandel på 30 procent följd av Spanair (24 procent) och Snowflake (18 procent). Ändå ser Lars Nygaard inte ”koncernsystern” Snowflake som en konkurrent.
– Snowflake flyger på turistdestinationerna Alicante och Malaga. Vi har en trafikström av både privat- och affärsresenärer på våra linjer till Madrid och Barcelona.
På Barcelonalinjen konkurrerar däremot Spanair nos mot nos mot Sterling. Bägge bolagen har sitt ursprung som charterflygbolag, men är nu positionerade som reguljärflyg i lågprisnischen.
Spanairs nya lågpriskoncept kommenteras av Sterlings Sverigechef Ulf Östmark:
– Alla reguljärflygbolag går ut med olika former av lågpriskoncept. Det som återstår att se är hur många flygstolar som verkligen går att boka till de låga priserna.
Spanairs enkelpriser ligger från 850 kronor Stockholm – Madrid/Barcelona ( 100- 250 kronor högre än Sterlings respektive Snowflakes lägsta annonserade priser) och 1350 kronor för businessclass. Särskiljande för Spanair är att maten ombord är gratis. Spanair erbjuder också förmånliga anslutningspriser tack vare SAS-tillhörigheten och genom sitt eget spanska inrikesnät.
Enligt Spanair är kombinationen hög service och låga priser möjlig tack vare Spanairs låga kostnadsnivå – den lägsta bland SAS-ägda flygbolag.
Spansk lönenivå, arbetsrättsliga möjligheter att använda säsongsanställda och stor flexibilitet att flytta kapacitet mellan reguljärflygs- och charterverksamheten är faktorer som håller kostnaderna nere.
– Vår kostnadsnivå ligger i nivå med EasyJet och lägre än Snowflake, säger Nygaard.
katarina myrberg
fakta SPANAIR
Spaniens näst största flygbolag efter Iberia. SASäger 74 procent.
Skandinavientrafiken omfattar: Sthlm/Köpenhamn – Madrid resp. Barcelona, Oslo – Madrid och sommarlinjen Köpenhamn – Ibiza.
Resultat 2003: -45 miljoner kr (-390)

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024