Annons:

Rapport om solrisker slår mot Birka

Det är farligt att sola för länge på det nya, exklusiva soldäcket på Birka Paradise. Förstasidesnyheten i måndagens Svenska Dagbladet är ett bakslag för Birka Cruises reklamkampanj inför premiärturen om två veckor.

Finska strålskyddsinstitutet har gjort en inspektion av fartyget och strålskyddsinspektörerna slår ner på det inbyggda soldäcket som rederiet har sett som ett av fartygets stora dragplåster.
Högst två timmar kommer resenärerna att kunna vistas i den artficiella solen utan att riskera skador, uppger Svenska Dagbladet i måndagens upplaga.
Eftersom bolaget bakom fartyget är finskt är det den finska Strålsäkerhetscentralen, STUK,som ansvarat för inspektionen som gjordes förra veckan. Med svenska passagerare har Statens strålskyddsinstitutets inspektörer fått ta del av sina finska kollegors resultat.
De svenska inspektörerna kommer att råda sina finska kolleger att kräva skyddsglasögon under solningen och införa en åldersgräns.
Det har också framkommit att UVB-filter och begränsad tidsexponering gör att ingen kommer att få en riktig solbränna vilket gör att kampanjens påstående ”du solar på riktigt” framstår som vilseledande. Birka kommer att sälja biljetter för 40 kronor till passagerarna som ger rätt till en solstol i en timme. Men det blir sannolikt mindre attraktivt att sola när det står klart att tiden på däck inte ger någon bränna.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024