Annons:

SAS och Novair protesterar mot flygskatten

Nu protesterar även SAS och Novair mot flygskatten. Skatten kan leda till att flygbolagen använder äldre och mindre miljövänliga flygplan. SAS dömer ut förslaget bland annat på grund av att det saknar analys av skattens effekter.

Även SAS och Apollos flygbolag Novair protesterar nu mot flygskatten. Novair tycker att skatten premierar halvtomma och omoderna flygplan. Nya och mer miljöeffektiva flygplan är stora investeringar och med en skatt per passagerare stimuleras inte flygbolagen att göra dessa satsningar. Risken finns att flygbolag i stället tar in äldre och billiga flygplan. Bolagen stimuleras heller inte till att utnyttja planens kapacitet fullt ut.
– Effekten av förslaget blir att en flygavgång med endast en passagerare ombord blir nästan helt skattebefriad, medan en fullsatt avgång blir fullt beskattad. Men miljöpåverkan är näst intill identisk, säger Anders Fred, vd för charterflygbolaget Novair.
SAS invänder bland annat mot den haltande analysen, risk för snedvriden konkurrens mellan olika tranportsätt och otydliga lagliga förutsättningar.
”Promemorian saknar varje form av analys av den föreslagna skattens effekter. Detta gäller såväl miljöeffekter som finansiella effekter och övriga effekter på samhället. Varje redogörelse i promemorian visar istället att tidigare beskattningsförsök har avslutats till följd av att beskattningsformen inte har medfört någon positiv miljöeffekt, eller att formen för beskattningen varit direkt olovlig”, skriver SAS i en inlaga till Finansdepartementet.
SAS tror att utformningen av skatten riskerar att i stället ge upphov till ökad miljöbelastning och vill i stället att flyget ska inkluderas i handeln av utsläppsrätter.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024