Annons:

2007 – toppenår för hotellen

Grand Hôtel, Hotell Tylösand och Choice Hotels var de snabbast växande stjärnorna på den svenska hotellhimlen i fjol. Bäst resultatförbättring stod Hotel Tylösand, Rezidor och Rica för. Med facit i hand blev 2007 ett av de bästa hotellåren någonsin.

Helt outstanding. Högsta beläggningen på många år. Rejäla prisökningar. Full fart på alla marknader. De positiva kommentarerna duggar tätt inom den svenska hotellnäringen, så fort år 2007 kommer på tal.
Att det finns grund för entusiasmen syns tydligt i siffrorna för 2007. Omsättningen för de 45 största hotellföretagen i Sverige ökade med 12,5 procent till sammanlagt 13,9 miljarder och beläggningen för hela riket var över 50 procent. Det visar statistik från Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR. 
– Beläggningsgraden i fjol överträffar all statistik som vi kan hitta bakåt i tiden sedan 80-talet. Priserna har pressats uppåt i takt med att hotellen blivit allt mer välfyllda, säger Björn Arnek, analyschef på SHR.
95 procent av de 45 största hotellbolagen ökade sin omsättning i fjol och nästan 70 procent bibehöll eller förbättrade sitt resultat.
Snittpriserna steg i fjol med 6 procent till 876 kronor. Att jämföra med 4 respektive 2 procent de två närmaste åren innan. 
– Vi hade all time high förra året både omsättnings- och resultatmässigt mycket tack vare att vi kunnat höja priserna och överträffade de nya ägarna EQT:s förväntningar. Främst var det  organiskt vi växte, eftersom de flesta nya hotell i vår expansion ingår först från i år eller närmaste åren, säger Frank Fiskers, koncernchef på Scandic.
Scandic fortsatte som ohotad etta på listan. Med sin omsättning på 3,6 miljarder är koncernen nästan dubbelt så stor som tvåan Choice.
Hotellnäringen blomstrade i hela landet i fjol. Bara Jämtland och Dalarna, som hade en dålig vinter, tappade. Bäst gick det för Stockholm där priserna ökade hela 9 procent till 1 101 kronor i snitt. Hela 71 procent av rummen var belagda, vilket är nästan lika mycket som under it-boomen vid millennieskiftet. Och detta trots att antalet hotellrum ökat med 30 procent sedan år 2000 i huvudstaden.
– Anledningen till att 2007 blev ett rekordår både för oss och för övriga branschen är Sveriges goda ekonomi och att det var mycket kongresser och utställningar i såväl Stockholm som Göteborg i fjol mycket tack vare destinationsbolagen. Att Stockholm Visitors Board har blivit mycket bättre på att marknadsföra Stockholm har gett effekt för alla hotell i huvudstaden, säger Pia Djupmark, vd för Royal Viking Hotell och områdesansvarig för Radisson SAS hotell i Sverige.
Störst omsättningsökning stod anrika Grand Hôtell, som byggt ut antal hotellrum, för. Av de stora jättarna ökade expansionssugna Choice mest, med 27 procent till 1 934 miljoner kronor, medan resultatet minskade med knappt 4 miljoner. 
– Vi är fantastiskt nöjda med fjolåret, då vi fasade in och tog över en rad Radisson SAS-hotell bland annat i Helsingborg, Östersund, Karlstad och Uppsala. Vi är även nöjda med resultatet, även om det kostade ungefär 20 miljoner kronor att fasa in nya hotell och att starta upp Clarion Sign, säger Torgeir Silseth, koncernchef på Choice Hotels Scandinavia.
Närmare 60 procent av hotellföretagen ökade vinsten förra året. Störst förbättring, nästan 40 miljoner kronor, hade Hotel Tylösand. Rezidor följde närmast därpå med en förbättring på 26 miljoner följt av Rica med 22 miljoner. First Hotels vände den långa förlusttrenden och förbättrade resultatet med 18 miljoner till 12,9 miljoner.
Hotellnäringen kan också skryta med ökande marginaler. I snitt låg vinstmarginalen på 7,7 procent, men hela 18 bolag tangerade 10-procentstrecket. Liksom tidigare år har de mindre hotellbolagen högst marginaler. I topp ligger Hotel Tylösand med hela 31 procent, följt av Econtive hotell & Restaurang (24 procent), Hotell Lappland (20 procent), Hotell Terminus (19 procent) och Hotell Liseberg Heden (19 procent).
Men även de stora hotellkoncernerna har ökat sina vinstmarginaler. Rezidor gick upp till 12 procent och Rica till 16 procent.
– I procent av omsättningen har vi nog varit den mest lönsamma hotellkedjan i Sverige den här tioårsperioden, trots att vi bara har sex hotell. Vårt koncept med centralt belägna och folkliga hotell har fungerat bra, säger Ole-Jacob Wold, koncernchef för Rica.
Den främsta förklaringen till Ricas resultatförbättring är enligt Wold hotellmarknaden, där hotell med centrala lägen har haft en extremt god utveckling.
– Men det beror också på Rica Talk, som vi öppnade för tre år sedan. Hotellet har haft ett strålande år efter ett par uppstartsår. Med det centrala läget är vi inte oroliga för en nedgång i konjunkturen. 
Full fart på såväl hushållens konsumtion som i företagens orderböcker och produktionen gav i fjol lika stora procentuella ökningar på privat- som affärssidan. I reda pengar är det dock affärsresenärerna som står för den största ökningen.  
– Hotellmarknaden är väldigt beroende av affärsresandet, som står för närmare 70 procent av belagda hotellrum och en ännu större del av intäkterna. Så ser det ut i hela landet förutom på typiska turistorter som Åre och Gotland, säger Björn Arnek på SHR.  
Göteborg och Malmö släpar efter Stockholm
Stockholm var den starkaste hotellorten under 2007. För Göteborg och Malmö gick det något sämre.
– De ökade mindre än snittet. Men det beror inte på att det gått dåligt för Göteborg och Malmö utan på att nivån de legat på i flera år har varit väldigt hög, säger Björn Arnek på SHR.
Uppgången i landet fördelas jämt på affärsresenärer och privatresenärer liksom för svenska och utländska resenärer.
– Mönstret skiljer sig åt i de tre storstäderna. I Stockholm är det affärsresenärerna som står för den största efterfrågan och svenska och utländska gäster ökar lika mycket. Den svagare efterfrågan från privatresenärer kan förklaras med den uppdrivna prisnivån.
Malmö drivs också av affärsresenärernas ökande efterfrågan, men av svenskar.
I Göteborg står svenska privatresenärer för ökningen.
Rekordår för marknadsorganisationerna
De svenska marknadsorganisationerna har gått för fullt under 2007. Alla utom Norrhotell ökade sin omsättning under fjolåret. Mest ökade Svenska Möten, som återigen med råge toppar listan med en omsättning som är mer än dubbelt så stor som tvåan Best Western Sverige. Marknadsorganisationen hade ett rekordår i fjol och omsättningen ökade 22 procent till 2 850 miljoner kronor. Antalet genomförda möten ökade med 27,5 procent i fjol.
Den positiva trenden för Svenska Möten har även fortsatt under 2008. 
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024