Annons:

Billigt flyg ökar trots miljölarm

Trots miljölarm om flygets bidrag till koldioxidutsläppen och den globala temperaturhöjningen ökar flygresandet som aldrig förr. Inte så konstigt. Priserna för en biljett sjunker för varje år som går.

På sträckan New York—Stockholm har resandet ökat kraftigt samtidigt som priset är en femtedel lägre än i fjol.

– Under det gångna året har vi generellt sett några av de lägsta priserna på flygbiljetter någonsin, och det sätts hela tiden in fler flyg i Norden. Konsumenterna blir vinnare på alla sätt, säger Ole Stouby, på Travelmarket i Danmark till nyhetsbyrån TT.

Vagabond.se skrev i förra veckan om Flygprisindexets statistik för 1 miljon flygresor från Stockholm, Köpenhamn och Oslo under perioden januari 2011 till mars 2014. Trenden är tydlig, biljetterna till många populära destinationer har blivit mycket billigare de senaste tre åren. Från Stockholm, skrev vi, är det flygresor till Los Angeles, Antalya, Dubai och Chania som sjunkit mest i pris, med upp till 30 procent.

Fygprisindexet visar också att biljetterna till New York blivit omkring 20 procent billigare det senaste året. Resandet från Arlanda till New York ökade med 29 procent i april jämfört med motsvarande månad i fjol, mest av alla destinationer, enligt Swedavia.

Även till Europa ökar flygresandet. I Norden är det framför allt SAS och Norwegian som har stått för ökningarna av flygandet de senaste åren, och bulken av resandet sker fortsatt till Europa. Förlorarna när priserna sjunker och konkurrensen ökar blir de flygbolag som inte lyckas anpassa sina kostnader till de nya lägre priserna.

– Det är lite av en paradox − fastän resandet ökar och passagerarmängden ökar i hela Europa leder det inte till ökad lönsamhet för flygbolagen totalt sett. Utbudet ökar så mycket att flygbolagen får svårt att ta betalt, och inget talar för att det på kort sikt ska ändra sig, säger Henrik Littorin, senioranalytiker på Swedavia, enligt TT.

Med flygbolagens ekonomi går det sämre. SAS sänkte i torsdags sin vinstprognos för 2014 och väntar sig nu att vinsten blir cirka en miljard sämre än man tidigare trott, och både Norwegian och Finnair har under veckan redovisat ökade förluster i sina kvartalsrapporter till följd av den hårdnande konkurrensen − trots allt fler flygningar.

SAS hade i april det högsta antalet passagerare sedan tiden före finanskrisen 2008, men lönsamheten sjönk. SAS, som tvingade personalen till lönesänkningar för 1,5 år sedan, flaggar nu för ännu större besparingar.

Norwegian gör samtidigt allt för att sänka sina kostnader för att kunna tävla med utländska konkurrenter globalt, till exempel startar flygbolaget baser i länder med lägre skatter och löner för att kunna ha låga priser och ändå tjäna pengar. Norwegian flyttar nu även om all nordisk personal till bemanningsbolag.

Text: Vagabond

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024