Annons:

”Bromma inte säkert för stora plan”

Transportstyrelsens beslut att låta allt större plan plan trafikera Bromma flygplats står i strid med internationella säkerhetsregler. Det skriver bland andra Lennart Persson, ordförande för pilotorganisationen Aopa, på DI Debatt.

Den svenska pilot- och flygorganisation, Aopa Sweden, har begärt prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen att överklaga Transportstyrelsens beslut från 2013 att tillåta större flygplan att trafikera Bromma. Aopa anser att beslutet avviker från internationellt vedertagna flygsäkerhetsnormer och innebär väsentligt ökade risker för piloter, passagerare och andra som vistas på och i närheten av flygplatser vid olyckor och tillbud.

Aopa anser bland annat att det saknas tillräckliga säkerhetsområden vid banändarna som kan fungera som extra ”avåkningszoner”.

”Detta är särskilt allvarligt på Bromma eftersom i stället för säkerhetsområden finns trafikerade bilvägar (Ulvsundavägen och Bällstavägen),” står det i debattartikeln.

Artikelförfattarna anser att största möjliga säkerhet måste eftersträvas. Aopa vill att Bromma ska vara kvar.

”Men att driva den som en storflygplats är oansvarigt med hänsyn till riskerna. Huvudstaden får inte bli utan sin andra och betydelsefulla flygplats.”

Artikeln är undertecknad av Lennart Persson, ordförande, Aopa Sweden, Torgil Rosenberg, före detta chefredaktör Flyghorisont, och Fredrik Dahl, utgivare Flygets årsbok.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024