Annons:

Så drabbas resebyråerna av Norwegianstrejken

Affärsresenärer som bokar om till SAS och Malmö Aviation, men ingen märkbar minskad försäljning av Norwegianbiljetter. Så märker resebyråerna av den pågående Norwegianstrejken.

– Men vi har inte behövt kalla in extra personal, vi styr om personal och resurser till att jobba med ombokningar, säger Ingela Schönning, pr-chef på Resia.

Majoriteten av Norwegians försäljning sker direkt hos flygbolaget. Drygt 20 procent av försäljningen sker via resebyråer. Det betyder i praktiken att strejken på Norwegian inte leder till lika mycket extraarbete för resebyråerna jämfört med en strejk på SAS, där andelen resebyråförsäljning är betydligt högre.

Eftersom strejken i första hand rör inrikestrafiken i Norge och Sverige samt den interskandinaviska trafiken är det affärsresenärer som i första hand drabbas. Enligt affärsresebyrån Carlson Wagonlit har kunderna tagit strejken med ro.

– Det har inte varit någon speciell reaktion mer än att kunderna tror att vi har mer information än vad vi har. En del dubbelbokningar förkommer och kunderna väljer mer att köper återbetalningsbara biljetter, säger Nordenchef Johan Wilson.

Norwegians inrikeskonkurrenter är några av ”vinnarna” på strejken.

Eftersom det är inrikesflygningar som är drabbade är det i första hand SAS eller Malmö Aviation som berörda kunder bokar om till, säger Ingela Schönning på Resia.

Eftersom strejken inte omfattar Norwegians Europatrafik har semesterresenärer hittills inte drabbats. Ticket Privatresor har inte märkt av någon minskad försäljning eller fler avbokningar av Norwegianbiljetter.

– Det beror troligtvis på att många privatresenärer bokar sin semester långt i förväg och räknar med att problemen är lösta innan de åker, säger Karin Starkman Ahlstedt, pr- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Ingela Schönning på Resia menar att det är för tidigt att spå hur strejken kommer att påverka Norwegians försäljning på längre sikt.

– Men om strejken drar ut på tiden är det naturligtvis inte bra för Norwegian. I vårt fall styr vi då över våra kunder till andra flygalternativ.

För de drabbade Norwegianresenärerna finns två alternativ, antingen avboka och få pengarna tillbaka eller boka om till andra avgångar.

– Då Norwegian inte har samarbetsavtal med andra bolag så låter de vanligtvis inte sina kunder resa hem med andra flygbolag. Flygbolaget kan dock välja att söka samarbete med andra flygbolag i just denna specifika situation, säger Karin Starkman Ahlstedt på Ticket Privatresor.

 

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024