Annons:

Ebeach.se ger chartern en match

Med sajten ebeach.se ska det brittiska bolaget On the Beach slå sig in i Sverige och utmana charterjättarna. Målet är att ta minst 5 procent av marknaden för solsemestrar i Sverige inom fem år.

– Vi har höga ambitioner i Sverige och satsar över en miljon pund i Sverige på marknadsföring, exempelvis på google, youtube och facebook, den kommande tolvmånadersperioden, säger Alistair Daly, delägare och marknadsdirektör på On the Beach, som förväntar sig en omsättning på 3-5 miljoner pund det närmaste året och en fördubbling året därpå.
On the beach lanserades i England för tio år sedan, har en omsättning på runt 4 miljarder svenska kronor och över 1 miljon resenärer om året.
–De senaste tre åren har vi vuxit med 100 procent och vi har varit lönsamma alla år sedan starten i England. Därför vill vi lansera affärsmodellen i fler länder och börjar med Sverige, där vi kallar sajten Ebeach.
Alistar Daly ser stor potential i Sverige, då svenskar gillar samma destinationer som engelsmän och det finns gott om lågprisflyg från Sverige till soldestinationer.  Dessutom har ingen stor aktör specialiserat sig på bara dynamisk paketering av solresor, vilket Ebeach gjort.
– Kunderna kan välja på ett stort antal hotell på soldestinationer och bland lågprisbolag, traditionella flygbolag och charterflyg. Dessutom kan de köpa till transfer. Däremot säljer vi inga paketresor och inga flygstolar eller hotell separat. Där skiljer vi oss mot både charter, andra  onlineresebyråer och andra bokningssajter som exempelvis hotels.com.  
Danmark och Norge lanseras i början av hösten och nästa år  är det dags för ytterligare två länder. Sedan ska expansionen fortsätta.  
– Marknaden för solsemestrar online i Europa är värd 50 miljarder pund och vi har en ambition att ha tio procent av denna marknad inom tio år, säger Alistar Daly.   

Ni går ut kaxigt och lovar att kunderna ska spara upp till 40 procent genom att boka på er sajt jämfört med hos charterarrangörerna. Hur går detta ihop?
–Våra kunder kan välja på alla solhotell och alla olika flygbolag, inklusive alla lågkostnadsbolag, medan chartern bara erbjuder sina egna flyg.  Dessutom har vi 6-8 gånger lägre overheadkostnader, vilket vi kan dela med oss av till kunderna.
karin starkman ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024