I bokslutet för 2023 redovisar Rex Travel en markant ökning i omsättning samt ett positivt resultat. Omsättningen uppgick till 27,8 miljoner kronor, en ökning från omsättningen 2022 på 24,8 miljoner. Resultat blev 1,6 miljoner i vinst jämfört med 2,4 miljoner året innan. Detta gör att bolaget nu klassas som en Top performer inom resebyråbranschen.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi top performers och supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
Antalet anställda ökade till 14 under 2023, jämfört med 12 anställda året innan. Bolagets kassa vid årets slut var 6,7 miljoner, vilket också är en förbättring från föregående års kassa på 4,9 miljoner. Under året betalade företaget ut 907 000 kronor i utdelning till aktieägarna.
Rex Travel är ett samgående mellan två resebyråer, ER Travel och Rex Travel, som skedde 2019. Företaget marknadsför sig som ”en affärsresebyrå, en eventbyrå samt en kontaktbyrå”. Peter Zacke berättar att resebyrån kämpat med nya bokningssystem hos flygbolagen och SJ.
– När våra leverantörer – framförallt flygbolag men i år även SJ – till synes anstränger sig hårt för att riva gamla system som på affärsresesidan fungerat bra kräver det ett stort mått av anpassningsförmåga – något vi så här långt verkar ha klarat bra.
2024 ser så här långt bra ut, rapporterar Peter Zacke.
– Det strul som ändrade distributionssätt orsakar ökar till synes företagens behov av hjälp att hitta rätt. Om SJ kan hitta en väg ur den systemkollaps deras skifte har orsakat ska nog även deras produkt kunna bli säljbar igen någon gång under hösten.
Trycket på att resa miljövänligt är inte oväntat växande.
– Det vore bra om produkten tåg gick att erbjuda på ett vettigt sätt även för grupper – på sikt även ut i Europa.
Text: Peter Mathsson
Källa: Eivora