Planen var att flygskatten skulle avskaffas den första juli. Det slogs fast i Sveriges riksdag när Moderaternas och KD:s budget klubbades i december, men beslutet kommer att rivas upp när den nya S-Mp-budgeten går igenom med stöd av C och L. Flygskatten är ett krav från Miljöpartiet.
Följaktligen kommer flygskatten att vara kvar under överskådlig tid. Skatten beräknas ge intäkter på 1,5-2 miljarder kronor per år.
SAS lovade i december när M-Kd-budgeten gick igenom att deras kunder skulle slippa flygskatt från den första juli i år. De som hann köpa biljett under veckorna utan flygskatt kommer inte att få en extra avgift. Det är flygbolaget som har ansvar för att skatten betalas in. Det ska ske efter avresa.
– Det var normal försäljning under perioden. Nu har vi återinfört skatten på biljetterna, säger Freja Annamatz.
Det finns planer på att omvandla flygskatten från en skatt per passagerare till en skatt på flygbränsle. Men detta kommer att ta tid. När Travel News intervjuade nya näringsministern Ibrahim Baylan var han inte skeptiskt till en skatt på flygbränsle, men framhöll att det måste godkännas av EU. Idag är flygbränsle skattefritt i stora delar av världen.
SAS framhåller att bolaget har höga miljömål. 2030 ska bolagets utsläpp ha minskat med 25 procent. SAS ska använda förnybart biobränsle i en omfattning som motsvarar alla våra inrikesflygningar i Skandinavien.
Biobränsle kostar idag fyra gånger mer än vanligt flygbränsle. Ungefär en tredjedel av flygbiljett går idag till bränsle.
Så mycket har flygbolagen betalat in i skatt sedan april 2018:
SAS: 328 miljoner kronor
Norwegian 120 miljoner kronor
BRA 90 miljoner kronor
Ryanair 51 miljoner kronor
Wizz Air 43 miljoner kronor
2019 är skattesatsen 61, 255 eller 408 kronor per passagerare, beroende på vilket land som är flygresans slutdestination.
2 kommentarer