Annons:

Så mycket betalar bolagen i flygskatt

Travel News har listan på de flygbolag som betalar mest i flygskatt. SAS leder ligan med 328 miljoner kronor. - Den summa är i linje med våra beräkningar. Vi beklagar flygskatten, eftersom den inte bidrar till klimatnytta. Vi hade hellre sett åtgärder som leder till hållbart resande som att skapa förutsättning för produktion av biobränsle i Sverige, säger Freja Annamatz till Travel News.

Planen var att flygskatten skulle avskaffas den första juli. Det slogs fast i Sveriges riksdag när Moderaternas och KD:s budget klubbades i december, men beslutet kommer att rivas upp när den nya S-Mp-budgeten går igenom med stöd av C och L. Flygskatten är ett krav från Miljöpartiet.

Följaktligen kommer flygskatten att vara kvar under överskådlig tid. Skatten beräknas ge intäkter på 1,5-2 miljarder kronor per år.

SAS lovade i december när M-Kd-budgeten gick igenom att deras kunder skulle slippa flygskatt från den första juli i år. De som hann köpa biljett under veckorna utan flygskatt kommer inte att få en extra avgift. Det är flygbolaget som har ansvar för att skatten betalas in. Det ska ske efter avresa.

– Det var normal försäljning under perioden. Nu har vi återinfört skatten på biljetterna, säger Freja Annamatz.

Det finns planer på att omvandla flygskatten från en skatt per passagerare till en skatt på flygbränsle. Men detta kommer att ta tid. När Travel News intervjuade nya näringsministern Ibrahim Baylan var han inte skeptiskt till en skatt på flygbränsle, men framhöll att det måste godkännas av EU. Idag är flygbränsle skattefritt i stora delar av världen.

SAS framhåller att bolaget har höga miljömål. 2030 ska bolagets utsläpp ha minskat med 25 procent. SAS ska använda förnybart biobränsle i en omfattning som motsvarar alla våra inrikesflygningar i Skandinavien.

Biobränsle kostar idag fyra gånger mer än vanligt flygbränsle. Ungefär en tredjedel av flygbiljett går idag till bränsle.

Så mycket har flygbolagen betalat in i skatt sedan april 2018:

SAS: 328 miljoner kronor

Norwegian 120 miljoner kronor

BRA 90 miljoner kronor

Ryanair 51 miljoner kronor

Wizz Air 43 miljoner kronor

 

2019 är skattesatsen  61, 255 eller 408 kronor per passagerare, beroende på vilket land som är flygresans slutdestination.

2 kommentarer

  1. Per Skåning: Det är inte lätt att vara flygbolag i Sverige-och det politiska klimatet i landet gör det inte lättare- när lagstiftarna mest av allt påminner om huvudlösa höns som springer runt utan någon fast riktning. (citerat en dansk branschtidning) Våra politiker synes också ha sina huvuden under armhålorna och våra närmaste grannar, Danmark och Norge, skrattar åt oss samtidigt som de ökar sina marknadsandelar på bekostnad av svensk flygindustri. Vad är det för nytta med en flygskatt som bara hamnar i statskassan och som ej bidrar till forskning och utveckling av nya bränslen och motorer?
  2. Max Fredriksson: Man verkar helt glömma bort den tunga trafiken i Sverige vars utsläpp vida överstiger flygets.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024