Annons:

”Listor är bra pr-verktyg”

En hög listplacering är användbart när man ska sälja in ett resmål, säger Helene Hofverberg från pr-byrån Related med anledning av Vagabonds lista över de bästa resmålen. Önskelistor: Lonely Planet och Conde Nast Traveler.

Helene Hofverberghar varit press­ansvarig för både Visit Britain och In­novation Norway. Idag jobbar hon på Related med destinationerna Singapore och belgiska Flandern. Travel News frågade henne om betydelsen av att hamna på en lista som Vagabonds ”De 25 hetaste resmålen”.

– Det kan ha stor betydelse för hur ett resmål uppfattas. Speciellt om det är ett resmål som inte är störst sett till hur många som reser dit. Är det ett väl ansett medium är det något som destinationen kan använda sig av, säger Helene Hofverberg.

Var skulle du helst se att de destinationer du arbetar med blir omnämnda?
– Lonely Planet får väldigt stort genomslag. Den dominerar om man ska läsa in sig på ett resmål och är välrenommerad. Men även Condé Nast Traveler är väl ansett. Tittar man på Sverige som destination kan det vara att man vill synas i The Guardian eller The New York Times, så att man sedan kan sprida vidare i Sverige om vad utländska medier skriver om oss. Hamnar man högt på den här typen av listor är det såklart ett bra pr-verktyg.

Vilken destination som du har jobbat med har kunnat dra nytta av en lista?
– Singapore fick mycket uppmärksamhet när Lonely Travel i höstas utsåg landet till Bästa Land på listan ”Best in Travel 2015”. Det kan man spinna vidare på som nation och lägga till mer fakta för att skapa mer uppmärksamhet. Vi har sett ett ökat medialt genomslag. En ökning i faktisk turism kan man kanske se året efter. Även Nation Brand Index är listor som är bra att använda. När jag jobbade för Visit Britain kunde vi använda det, bland annat inför OS i London 2012. Och även efteråt för att se vilken effekt OS hade haft.

Läs varför Turkiska Turistbyrån tycker förstaplatsen var självklar.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024