Annons:

Musikaler är scenen för Moeschlin

Marcus Moeschlins småländska gnetighet har gjort eventbiljettbolaget Ticmate till en internationell aktör. Nästa steg är att charma resebyråerna: att sälja musikaler med marginaler är bättre än att bara kränga flyg.

Marcus Moeschlin är en doldis i resebranschssfären, trots att han funnits där i mer än ett decennium. Under flera år jobbade han på Resfeber, som köpte hans första eventbiljettbolag Box Office. Men 2004 fick han nog och gick vidare. Kvar fanns passionen för musikvärlden –  och visionen om ett internationellt eventbiljettbolag som aldrig gick att utveckla i Resfebers hägn.  Så entreprenören från Småland  började från scratch igen med Ticmate – med hela världen som marknad.
– Att bara sälja eventbiljetter till svenskar är en för liten marknad, säger Moeschlin, som kan titulera sig vd, grundare och huvudägare.
Travel News möter honom på bistron Le Rouge på wi-fi-avstånd från kontoret på Nygränd i Gamla stan. Vid bordet bredvid brottas en grupp asiatiska turister med menyn. Marcus Moeschlin har uppkavlade skjortärmar och gymnastikskor. Småländskan är knappt förnimbar efter decennier i huvudstaden. Med båglösa glasögon, ett välansat skägg och vågigt hår ser han mer ut som en fransk intellektuell, än som en vd för ett snabbväxande 100-miljoners internetbolag. Att som Marcus Moeschlin vara pappaledig i 18 månader är inte heller praxis för vd:ar.
– Jag försöker alltid få tid till eftertanke. Att jobba 60 timmar i veckan är ett misslyckande, säger han.
I dag administrerar Ticmate 225 sajter på 19 olika språk. Londonmusikaler säljs till svenskar på www.londonmusikaler.se och på www.spectacleslondres.fr till fransmän. Fotbollsbiljetter till Barcelona säljs till holländare på www.barcelonavoetbal.nl. Det finns till och med sajter om Londonmusikaler riktade till japaner och araber. Lite otippat har biljetter till attraktioner som Madame Tussauds och transferbiljetter från Gatwicks flygplats blivit storsäljare. En egenutvecklad avancerad teknisk plattform gör det möjligt att hantera alla sajter och språk. Varje år släpper de fem till sex nya städer.
– Vi har framtiden för oss. Folk vill boka allt mer själva och de vill uppleva mer och mer. I dag ger egen bil ingen status bland unga. I stället är det mobilen, datorn och upplevelser som ger status.
Marcus Moeschlin tänker alltid framåt. Så nu är nästa steg  B2B-försäljning till resebyråer. Ett egenutvecklat annonssystem gör det redan i dag möjligt för resebyråer att få provision på försäljning via banners på resebyråns egen sajt. Men under hösten kommer resebyråer och flygbolag automatiskt kunna ladda ner information om hela Ticmates sortiment direkt på de egna servrarna. Systemet kan bli ett genombrott för försäljning av extratjänster bland svenska reseaktörer, som skriker efter nytt innehåll att paketera.
– Våra produkter kommer att bli stora, säger Marcus Moeschlin tvärsäkert.
resenärer som bokar en resa till London får se en topplista över de mest populära musikalerna, de kan enkelt kunna boka biljetter och få en bättre reseupplevele. Allt medan resebyråerna får extra intäkter, kan öka marginalerna – och hjälper Ticmate att växa.
– Min plan är att växa med 30 procent varje år och omsätta en miljard 2020.

Historien som lett fram till  Ticmate började dock långt tidigare i en fönsterlös lokal år före internets genombrott. Kanske när åttaåriga Marcus Moeschlin sålde tennsoldater till besökare i mammans konstnärsateljé i Jönköping.
– Jag har alltid sålt saker. Först var det tennsoldater och senare när min pappa hade ritat en strumpfabrik började jag sälja strumpor.
Han växte upp i Jönköping, som är en bygd som är präglad av företagande sedan 1600-talets musköttillverkning och av frikyrkorna sedan 1800-talets väckelserörelse. Mamma är färgstark konstnär som fortfarande är aktiv och pappan arkitekt. I Smålands Jerusalem fick Marcus mycket frihet.
Redan som 18-åring hyrde Marcus Moeschlin en buss för att ta vännerna till David Bowie på Ullevi. Ryktet spred sig i Jönköping och det slutade med att Marcus hyrde tre bussar. På den vägen var det. Musik och konserter mixat med business.
– Jag sålde resorna via skivbutiker. Det gick som tåget. En av återförsäljarna var Anders Halvarsson i Gislaved, som senare startade nätbutiken Netonnet.

Kort efter att Marcus började sälja konsertresor lånade han pengar av Linjebuss för att kunna hyra bussar av dem. För pengarna köpte Marcus frimodigt en Macintosch SE/30 för 30 000 kronor för att bygga upp ett kundregister och en mobiltelefon av modellen större tegelsten. En internetentreprenör var född. Och Linjebuss dårvarande vd, Ole Oftedal, som senare blev vd för Fritidsresor, sitter i dag i Ticmates styrelse tillsammans med it-ikonen Jan Friedman.
I början av 1980-talet drev Svenska Arbetsgivarföreningen intensiva kampanjer om att ”satsa på sig själv”. Att Marcus Moeschlin under denna tid valde att studera på vårdlinjen är kanske ett tecken på att han är en ovanlig entreprenör. Parallellt med att han drev Svenska Nöjestrafik arbetade han på intensivvårdsavdelning på Ryhovs länssjukhus i några år.
– Jag insåg att jag hade större talang som entreprenör, men jag har alltid velat kombinera entreprenörskap med socialt ansvarstagande.
I slutet på 1980-talet flyttade Marcus till Stockholm och började arbeta som pr-ansvarig på bokningsbolaget Nöjeskontoret. Han var bland annat ansvarig för Cornelis Vreeswijks sista turné.
– Ingen ville arbeta med Vreeswijk på den tiden. Han hade rykte om sig att vara besvärlig och han var fritt villebråd för kvällstidningarna. Med den sista turnén var vi med och vände bilden av honom.  Efteråt känns det nästan overkligt att jag var med om det.

Musikintresset är fortfarande levande. Förra året besökte han rockfestivalen Peace and Love i Borlänge och Ticmates senaste kickoff var på rockfestivalen Hultsfred Stoxa. Sin 49:e födelsedag firade han med att se The Wall på Ullevi i Göteborg.
– Men jag bor inte i tält på festivalerna även om jag tältade med barnen i förra veckan.
Ticmate hyr in sig hos Marcus Alderbäcks resekluster i Gamla Stan i en labyrintisk lokal där utvecklare sitter tätt. Ett fotografi av Cornelis Vreeswijk taget av Joakim Strömholm sitter på väggen tillsammans med rader av dokument från hela världen där Ticmate har registrerat sitt varumärke. En inramad, signerad Zlatantröja från dennes Barcelonatid står lutad mot väggen i ett hörn. Han  verkar inte vara något fanatiskt fotbollsfan, men Ticmate sponsrar Hammarby Bandy där barnen spelar bandy.
– Bor man vid Zinkensdamm (på Södermalm) är man hammarbyare.

Box Office-eran började när han arbetade på Nöjeskontoret och kom i kontakt med Box Office,  som sålde överblivna evenemangsbiljetter från en kiosk på Normalmstorg. Företaget hade problem och när det gick i konkurs för andra gången 1987 köpte Marcus Moeschlin konkursboet.
– Jag hyrde en fönsterlös lokal för 2 000 kronor i månaden och arbetade dag och natt för att få ordning på Box Office. Till slut gick det.
Han har svårt att förstå hur vissa företagsledare kan skaffa sig en tjänstebil när företaget går med förlust. Så funkar det inte i Småland. Det är den filosofin som ligger till grund för Ticmate som hela tiden gått med vinst och växer med 30 procent om året. Förra året omsatte företaget över 100 miljoner kronor.
Lyftet för Box Office kom vid millennieskiftet när musikaler som Mamma Mia i London drog storpublik från Sverige. Artister som Petra Nielsen och Peter Jöback hjälpte till att lyfta Box Office. Resesajten Resfeber, ett barn av internethajpen vid millennieskiftet, köpte Box Office och Marcus Moeschlin började arbeta i en större organisation. I dag suckar han när affären nämns, även om han egentligen inte vill kritisera Resfeber.
– Jag borde tagit det lugnt och lärt mig allt om internet. Men jag blev irriterad på hur mycket sköttes. Resfeber, som de flesta tidiga internetbolagen, levde på andras pengar och brast i fokus på affären – vilket är tvärtemot min företagsfilosofi. Det låg i Resfebers dna och det är i efterhand intressant att se hur svårt det var att förändra den kulturen.

Som en sann entreprenör hade Marcus Moeschlin svårt att underordna sig hierarkierna i en större organisation. Det blev inte bättre när Resfeber köptes av amerikanska Travelocity.  Didrik von Seth, som var vd på Resfeber vid förvärvet av Box Office, säger att Marcus tänker längre och större än sin egen affär.
– Samtidigt är han tjurskalligt bestämd när han bestämt sig.
Trots tjurskalligheten framhåller von Seth att Marcus i grunden är socialt smidig och trevlig.
– De flesta gillar honom. Han går inte in i konflikter i onödan.
Marcus Moeschlin blev aldrig rik på Box Office, men det handlar inte om pengar för honom. Förra året skänkte Ticmate nästan en halv miljon till Läkare utan gränser utan några större åthävor. Det är mycket för ett företag i Ticmates storlek. När TN frågar varför Ticmate skänker så mycket pengar tvekar Marcus.
– Det känns futtigt att bara tjäna pengar. I dag vill folk jobba på företag som delar deras värdering och det är imponerande hur långt en halv miljon räcker för Läkare utan gränser.

FAKTA Marcus Moeschlin

Namn: Marcus Moeschlin.
Familj: Gift med Katrin som är direktör inom läkemedelsbranschen. Barnen Ellen, 16 år, Gabriel, 12 år, och Adam, 9 år.
Bor: Lägenhet på Södermalm i Stockholm.
Uppväxt: Jönköping.
Favoritresmål: London, Barcelona och Rom.
Fritidsintressen: Älskar att åka på musikfestivaler.
Utbildning: Vårdlinjen i Jönköping. Sedan School of Life.
Bästa sidor: Våga följa min inre kompass. Nytänkande, transparent och sprider glädje. Kan växla mellan helikopterperspektiv och analys till att dyka ner i detaljer i verksamheten.
Sämsta sidor: Bristande tålamod med människor som inte försöker göra sitt bästa.

Kommentarer är stängda.