Annons:

Superjumbon på premiärbesök i Sverige

För första gången landade en superjumbo, Airbus A380, i Sverige på onsdagsförmiddagen.

Det var Lufthansa som gjorde en träningsflygning i kombination med en pr-roadshow i Norden med världens största passagerarflygplan. Intresset var enormt, både från medierna  och flygfantaster, när planet som kan ta 526 passagerare landade på Arlanda.
– Det är roligt att visa att vår flygplats kan ta emot flygplan av den här storleken och det är också viktigt att visa för svenskarna utvecklingen med flyg med lägre miljöpåverkan och mindre buller, sade Jan Lindqvist, informationschef på Stockholm-Arlanda flygplats.
Airbusplanet är 73 meter långt, 24 meter högt och har ett vingspann på 79 meter. Bränsleförbrukningen är 0,3 liter per mil och trots storleken bullrar den mindre än en jumbojet.
Ombord finns tre klasser. Förstaklasskabinen och businessclasskabinen ligger på den övre våningen. För den som anser sig ha råd med de cirka 80 000 – 100 000 kronor det kostar att åka förstaklass, erbjuds säten som nattetid byggs om till helt horisontella sängar med skyddande väggar för insyn från medpassagerare.
Unikt för Lufthansas förstaklass är ett samarbete med det svenska teknologiföretaget CTT, som utvecklat ett nytt luftfuktarsystem. Det gör att luftfuktigheten i kabinen kan hållas på cirka 25 procent, jämfört med cirka 10 procent som är det normala i en flygkabin (och motsvarar luftfuktighetsgraden i en öken).
Businessklasskabinen har 98 säten och på nedre däck ligger den 420 säten i ekonomiklasskabinen.
Lufthansa har redan i dag en superjumbo i trafik, som flyger långdistanslinjer från Frankfurt till Peking, Johannesburg och Tokyo.  Totalt har flygbolaget beställt 15 superjumbos. Eftersom planet kommer bäst till sin rätt på långflygningar planerar Lufthansa ingen superjumbolinje från Stockholm.
Arlanda flygplats hoppas ändå i framtiden på att något flygbolag som har långlinjer vill introducera superjumbon i Sverige. Det enda Arlanda behöver bygga om är bygga om en gate så att passagerare kan stiga av och på genom flera ingångar.
– Men det bara någon månads jobb. Det avgörande är att det finns tillräckligt stor efterfrågan på en linje. Om fyra, fem skulle man kunna tänka sig en superjumbo mellan Stockholm och Bangkok, sade Jan Lindqvist.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024