Annons:

Air Berlin satsar på Sverige – trots flygplatsproblem i Berlin

Air Berlin fortsätter sin satsning på Sverige och Skandinavien, trots att fiaskot med den kraftigt försenade nya flygplatsen Berlin-Brandenburg försvårar flygbolagets internationella expansion.

–  Det senaste beskedet är att Berlin-Brandenburg ska öppna någon gång 2015. Men det är riktigt skamligt det som hänt och många tyskar skäms extra mycket eftersom vi är kända för att vara pålitliga och kan leverera punktligt, sade Paul Gregorowitsch, kommersiell chef för Air Berlin, vid en pressträff i Stockholm på onsdagen.

På frågan om Air Berlin tänker stämma flygplatsen svarar han diplomatiskt:

–  Vi förhandlar om de extrakostnader som oundvikligt har drabbat oss.

Air Berlin fortsätter tills vidare flyga från Tegelflygplatsen, som trots att den utnyttjas till bristningsgränsen, är en snabb transferflygplats. Den endast 45 minuter långa transfertiden används som ett argument för att locka skandinaver att välja Air Berlin även till destinationer i södra och östra Europa, samt till deras USA-linjer och Abu Dhabi. Från Abu Dhabi kan resenärer flyga vidare med Etihad, som räddade Air Berlin från ekonomisk kris genom att gå in som minoritetsägare 2012.

–  Vi har vår nya framtid tillsammans med Etihad och med OneWorld-alliansen. Vi visar fortfarande förlust, men har en positiv cashflow. Vi har skapat en gemensam intäktsstruktur i bolaget och har identifierat flera fokusmarknader, säger Paul Gregorowitsch.

Under sommaren har dock Air Berlin brottats med bagagehanteringen på underdimensionerade Tegel. Bland annat drabbades resenärer som flög mellan Berlin och Stockholm 9 augusti och vars bagage aldrig kom fram. Enligt Air Berlin tvingades piloten att välja mellan att genomföra flygningen utan att fått ombord bagaget eller att ställa in flygningen, vilket också skulle orsakat problem för resenärerna.

–  Han valde att flyga och bagaget skulle levereras senare, men resväskorna försvann i Berlin. Vi ber om ursäkt!

Skandinavien är Air Berlins tredje största internationella marknad efter Schweiz och Österrike, och än så länge större än USA. Sedan i våras har Air Berlin fyra dagliga flygningar från Stockholm till Berlin. Utbudet från Göteborg till Berlin har utökats med två flyg på söndagar. Det senaste året har Air Berlin ökat antalet skandinaviska passagerare med 50 procent. Förutom Berlin är Palma de Mallorca, Krakow,Sofia och Malaga bland de mest populära leisuredestinationerna för skandinaver. Affärsresenärerna, som utgör hälften av resenärerna från Skandinavien, reser främst till Berlin och andra större tyska affärsstäder, som Stuttgart, samt Zürich.

–  När vi började flyga från Sverige 2006 hade vi mest privatresenärer, men i takt att vi ökat frekvenserna på våra linjer så ökar affärsresandet med oss,säger Gregorowitsch.

KATARINA MYRBERG

 

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024