Annons:

Majoritet av svenskar kritiska till flexibla flygpriser

En majoritet av svenskarna är negativa till flygbolagens flexibla priser. Det visar en ny undersökning.

 

Allt fler flygbolag använder sig av prismodeller som bygger på ett grundpris för själva resan och tilläggskostnader för saker som mat, platsbokning och bagage. Enligt en ny undersökning som Sifo genomfört på uppdrag av Forex Bank är detta inte populärt bland majoriteten av de svenska passagerarna.

Av de drygt 3 000 personer som deltog i undersökningen var 55 procent negativa till prismodellen med grundpris och tilläggsavgifter. 39 procent ansåg att det blivit svårare att få koll på totalkostnaden och 16 procent att blivit dyrare.

35 procent av deltagarna var dock positiva till tilläggsavgifter på flyget. 27 procent svarade att tilläggsavgifter ger en ökad flexibilitet och 8 procent anser att flygresan blivit billigare.

2 kommentarer

  1. MrT: Siffrorna går inte ihop. "35 procent av deltagarna var dock positiva till tilläggsavgifter på flyget. 27 procent svarade att tilläggsavgifter ger en ökad flexibilitet och 8 procent anser att flygresan blivit billigare." Ovanstående siffror ger oss 70% som inte tycker att det är negativt med tilläggsavgifter. Ser vi första delen där siffror presenteras så går det inte heller ihop. 55+39+16= 110% "Av de drygt 3 000 personer som deltog i undersökningen var 55 procent negativa till prismodellen med grundpris och tilläggsavgifter. 39 procent ansåg att det blivit svårare att få koll på totalkostnaden och 16 procent att blivit dyrare."
    • Anonym: De/du plockar siffror lite som ni vill. De 39% som tycker det blivit svårt att få kontroll på totalkostnaden behöver ju faktiskt inte ställas mot de 55% som va negativa. Eller att det blivit dyrare för den delen. Det kan ju till och med vara så att en och samma person tycker det är negativt med denna prismodellen OCH tycker det är svårt att hålla koll på totalkostnaden men samtidigt faktiskt anser att det även blivit billigare . Denna resenär kan faktiskt även med allt ovanstående i åtanke erkänna att tillläggsavgifterna ändå ger en ökad flexibilitet. Så det hela är en lek med siffror där varje siffra får ställas mot det totala antalet svarande och inte mot varandra.
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024