Travel News kunde i morse rapportera om att Lufthansas försäljning skulle ha rasat efter att man den 1 september införde en avgift på 16 euro för bokningar som sker via GDS.
Lufthansa dementerar nu kraftfullt de påstådda försäljningsminskningarna. I en skriftlig kommentar till Travel News meddelar bolaget:
”För tillfället syns inte någon märkbar förändring av de totala bokningarna inom Lufthansagruppen. Vi ligger i linje med de uttalanden och prognoser som lämnats gällande bokningarna.
Om icke officiella försäljningssiffror från enskilda GDS-operatörer nämnts i media är det mycket oprofessionellt att utifrån dem dra allmängiltiga slutsatser för att beskriva den totala bokningssituationen för Lufthansagruppen, även om man fokuserar på all GDS-försäljning.
De första veckorna i september påverkades kraftigt av både en pilotstrejk och andra säsongseffekter. Vi kommer absolut att ge allmänheten detaljerade och pålitliga försäljningssiffror inom ramen för vår ordinarie finansiella rapportering.”