Annons:

Olyckan i Jetline – det vet man fram till nu

I onsdags, den 13 december, närvarade Gröna Lund på Statens haverikommissions haverisammanträde. På mötet informerades vi om utredningen rörande olyckan i Jetline och hur arbetet fortskrider. Händelseförloppet är i stort klarlagt men orsakerna till olyckan analyseras fortfarande. Haverikommissionens slutrapport förväntas presenteras i maj/juni 2024. Här redogör Gröna Lund i ett pressmeddelande för det man idag vet om olyckan.

“Varför bärarmen kollapsade återstår för haverikommissionen att analysera och besvara”

Den 25 juni 2023 strax efter 11.30 drabbades attraktionen Jetline av en olycka med ett dödsfall och flera allvarligt skadade som följd. Olyckan utreds av både Statens haverikommission och polis/åklagare. Gröna Lund bistår utredningarna till fullo för att få reda på orsaken till olyckan så att något liknande aldrig ska kunna hända igen.

Olyckan

Den främre bärarmen på tågets första vagn har kollapsat. Bärarmen sitter på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det är hjulenheterna som håller fast tåget på rälsen. Den främre bärarmen kollapsade, först på höger sida i tågets färdriktning, så att hjulenheten på den sidan föll av. Sedan kollapsade bärarmen även på vänster sida, varpå hjulenheten lossnade även där. Utan framhjul har den främre vagnen färdats direkt på rälsen. Tåget har därefter gjort ett par mycket kraftiga inbromsningar när vagnens undersida träffar rälsens olika skarvar. Vagnen spårade inte ur helt på grund av att den bakre bärarmen fortfarande var intakt med hjul som anslöt till rälsen och som därav höll kvar vagnen på banan.

Tågets kraftiga inbromsningar har i sin tur utsatt säkerhetsbyglarna för kraftiga påfrestningar varpå de har krökts. Denna kombination – att bärarmen kollapsat – kraftiga inbromsningar och byglar som krökts har medfört att tre vuxna personer fallit ur de vagnar de satt i.

“Vi kan konstatera att vi haft en bärarm som kollapsat och därför har vi all anledning att vara självkritiska och genomlyser nu bland annat våra egna kvalitetssäkringar och leverantörsbeställningar”

Bärarmen

Bärarmen som kollapsade var ny och monterades för första gången på tåget i mars 2023. Den var beställd av Gröna Lund och tillverkades av en erfaren och etablerad svensk leverantör efter tillverkningsritningar från originaltillverkaren. Bärarmen hade innan leverans inspekterats och godkänts i enlighet med Gröna Lunds begärda efterkontroll. I samband med montering kontrollerades bärarmen av oberoende ackrediterad expert (Dekra). Efter montering har tåget inspekterats och besiktigats av samma besiktningsföretag som funnit det utan anmärkning.

Varför bärarmen kollapsade återstår för haverikommissionen att analysera och besvara. Gröna Lund avstår därför även fortsatt i att spekulera kring frågan. Vi avvaktar slutrapporten. Men vi kan konstatera att vi haft en bärarm som kollapsat och därför har vi all anledning att vara självkritiska och genomlyser nu bland annat våra egna kvalitetssäkringar och leverantörsbeställningar.

Byglarna

Byglarna till Jetline är tillverkade och anpassade för den här sortens attraktion och är konstruerade för att hålla gästerna på plats under åkturen. I samband med de kraftiga inbromsningarna, orsakade av den trasiga bärarmen, kastades passagerarna framåt med stor kraft. Bygellåset har hållit för kraften vid dessa inbromsningar men byglarna har krökts av det stora och plötsliga trycket. Byglarna är konstruerade för att klara de krafter man utsätts för under en vanlig åktur men under olyckan har de utsatts för en större kraft än de var byggda för. Hur stor belastning det varit på byglarna vid tillfället för olyckan är något som fortfarande utreds av Statens haverikommission.

Jetline

Jetline invigdes 1988 på Gröna Lund (tillverkare: Zierer). Banan är 800 meter lång och har fem olika tåg. Varje tåg består av sju vagnar, med två sittplatser i varje vagn. Tågens främre bärarmar från 1988 har suttit på samtliga tåg fram till 2022, då den främre bärarmen byttes ut på ett av tågen. Under 2023 byttes ytterligare ett tågs främre bärarm ut, den som vi numera vet kollapsade.

Inget beslut om Jetlines framtid är ännu taget. Attraktionen förblir stängd till dess att Statens haverikommission slutfört sin utredning av olyckan. Först därefter kan vi ta ställning till om och i så fall hur och när Jetline skulle kunna öppnas igen på ett säkert sätt. Klart är dock att Jetline kommer att hållas stängd även under 2024.

Tekniskt underhåll

Jetline, tillsammans med alla andra attraktioner, inspekteras på årlig basis av oberoende ackrediterat besiktningsföretag (Dekra). Tekniskt underhåll av attraktionen sker därefter på daglig-, vecko- och månadsbasis av Gröna Lunds tekniska personal. Om man vid kontrollerna upptäcker tekniska avvikelser så åtgärdas dessa. Om teknisk avvikelse upptäcks som kräver större åtgärder så ställs attraktionen eller vagnarna av till dess att avvikelsen är åtgärdad.

Reservdelar

När vi beställer reservdelar till olika attraktioner gör vi det både från attraktionens tillverkare och från andra leverantörer. Men det som alla delar har gemensamt är att de alltid måste tillverkas efter originaltillverkarens tillverkningsritning och de specifikationer och krav som finns angivna där.

Insikter hittills

Gröna Lund har efter olyckan inlett en genomlysning av den egna verksamheten som innefattar bland annat säkerhetsarbetet, rutiner, utbildningar, kvalitetssäkringar, leverantörsbeställningar etc. Vi har identifierat följande förbättringsområden;

Rapporteringssystem och dokumentation – kontroller och service har utförts enligt rutin, men dessa har fram till nu dokumenterats både analogt och digitalt. Från och med början av 2024 kommer detta att samlas i ett gemensamt digitalt, lätt överskådligt system.

Tydligare kravställning och ökad kvalitetskontroll vid leverantörsbeställningar.

Ökad noggrannhet, tydlighet, insyn och kontroll av hela tillverkningskedjan vid leverantörsbeställningar.

Utredningen pågår fortfarande och orsaken till olyckan är något som haverikommissionen har kvar att analysera och besvara. Vi kommer att vidta alla nödvändiga åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen.

Drabbade

Gröna Lund står fortsatt i kontakt med de som direkt drabbades av olyckan och bistår dem efter individuella önskemål.

Fakta/Jetline

Elva personer befann sig ombord på tåget vid olyckan.

Tåget hade plats för 14 passagerare, men tre platser stod tomma.

Vid olyckan föll tre personer ur tåget. En kvinna omkom och flera skadades.

Jetline var besiktigad och godkänd av ett oberoende och ackrediterat besiktningsföretag.

Jetline har varit avstängd sedan olyckan inträffade och kommer hållas stängd även under 2024.

Haverikommissionens slutrapport förväntas bli klar i maj/juni 2024.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024