Annons:

Boeings ledning och mekaniker sågas efter dörrpluggsolyckan

De 171 plan av typen Boeing 737–9 Max som förbjöds att lyfta förra veckan får fortsatt flygförbud. Det skriver den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA i ett pressmeddelande rapporterar Omniekonomi.

FAA har begärt in ytterligare data från Boeing gällande inspektion och underhåll av flygplanen ifråga. Tills datan är inlämnad ligger flygförbudet fast.

– Vi jobbar för att se till att något sådant här inte händer igen. Vårt enda fokus är amerikanska resenärers säkerhet och Boeing 737–9 Max kommer inte att återvända till luften före vi är helt säkra på att den är säker, säger FAA-toppen Mike Withaker enligt pressmeddelandet.

Den senaste incidenten, då en så kallad dörrplugg slets loss ur flygplanskroppen på 5 000 meters höjd, är bara den senaste i en rad av problem som drabbat tillverkaren.

”Flygbolag och investerare undrar, vem är det som inte drar åt muttrarna på Boeing?” Det skriver The Guardians Gwyn Topham och Callum Jones i en analys av flygplantillverkarens problem.

Sedan två Boeingplan kraschade 2018 respektive 2019 har bolaget också plågats av så väl flygförbud som dalande tillverkningssiffror. Företaget har inte gått med vinst sedan 2018 och ledningen har kritiserats för att prioritera aktieutdelning framför säkerhet rapporterar Omniekonomi.

Bolaget uppges ha byggt ett säkerhetscenter där anställda ska bli påminda om sitt ansvar genom att titta på flygkrascher. Samtidigt kräver fackförbund mer transparens och möjlighet till visselblåsning.

I en ledartext skriver Washington Post att ”Boeings resa mot att återfå allmänhetens förtroende måste kanske börja med att sakta ned produktionstakten och förbättra kvalitetskontrollen”.

Michael O’Leary.

Ledaren för flygbolagsgruppen anser att flygplanstillverkarna måste göra ett bättre jobb i sina kontroller. ”Jag tror att Airbus och Boeing, särskilt Boeing, måste förbättra kvalitetskontrollen avsevärt ”, sade han i uttalanden som rapporterats av Financial Times .

Boeing 737-800

Michael O’Leary, vd på Ryanair anser att flygplanstillverkarna måste göra ett bättre jobb i sina kontroller: 

Jag tror att Airbus och Boeing, särskilt Boeing, måste förbättra kvalitetskontrollen avsevärt ”, sade han i uttalanden som rapporterats av Financial Times .

Michael O’Leary understryker att Ryanair ”inte har något MAX 9-flygplan varken i drift eller i beställning.” Det här är enheten som måste förbli på marken tills inspektionerna är klara på samma panel som Alaska Airlines-planet förlorade under flygningen. ”Problemet som drabbade Alaska-planet gäller inte MAX 8-planet, som drivs av Ryanair, och inte heller MAX 10 som Ryanair har i beställning”, understryker han.

Det är dock sant att det irländska holdingbolagets flotta nästan uteslutande består av andra versioner av 737:an som de behåller sitt förtroende för. ”737:an är väldigt bra, men den behöver inte den här typen av kortsiktiga rykteproblem”, tillägger O’Leary.

Alla dessa motgångar leder Boeing till kraftiga fall på börsen under hela veckan. Om dess aktier den 5 januari hade ett värde på 249 dollar vid stängning i New York, är de nu redan på 218, vilket ackumulerar en nedgång på 12,4 procent.

Kommentarer är stängda.

Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024