Annons:

Ökande konkurrens i dystert klimat

Trots det ekonomiskt dystra året för svenskt inrikesflyg har flera nya linjer öppnats.
Nya spelare på marknaden är bland andra Nordic Airlink, med Luleå som bas, och City Airline från Göteborg. I oktober gör lågkostnadsbolaget Goodjet en intressant entré på de attraktiva Göteborgs- och Malmölinjerna från Arlanda. Bolag som Nordic Airlink, Malmö Aviation och Skyways har dessutom kastat sig över de linjer som SAS lämnar under senhösten. Striden blir tuff på framförallt linjerna från Kristianstad (där Skyways/Falcon och Malmö Aviation tävlar) och Skellefteå (Skyways och Nordic Airlink).
Men det är en kamp på liv och död. Minskat resande, ökade bränslekostnader och därmed sänkta marginaler har pressat exempelvis ett dominerande bolag som Skyways hårt.
– Nedgången är ungefär 10 procent jämfört med 2001, men vi har lyckats bibehålla mixen av affärsresenärer, så det ser trots allt inte så dystert ut, säger Skyways marknadschef Sören Roos.
På den tidigare ganska lukrativa Stockholm-Visby-linjen har Skyways sedan april 2001 tuff konkurrens från nya Gotlandsflyg. Golden Air, från Trollhättan, som utför flygoperationerna åt Gotlandsflyg, är den kanske största ljusglimten inom inrikesflyget. Golden Air redovisade en klar vinst förra året, och vinsten har ökat under det första halvåret i år.
Annars är det svårt att upptäcka någon ljusning vid horisonten för inrikesflyget. Luftfartsverkets prognoser pekar på en passagerarminskning med 12 procent under 2002.
Regionalflyget klagar, med visst berättigande, på den sneda fördelningen mellan statens stöd till järnvägsnäringen (drygt 8 miljarder om året) och flyget (cirka 115 miljoner kronor).
För att rädda fortsatt flyg till och från Norrlands inland och Värmland tvingades statliga Rikstrafiken upphandla tio linjer under sommaren. Vinnare där blev bland andra danska DAT och Värmlandsflyg (som nu sålts till småländska ägare).
– Det var förvånande att Skyways och framförallt Direktflyg (före detta Skyways Regional) inte lämnade något anbud på dessa linjer. Nu är de på väg att bli utmanövrerade på de små linjerna med mindre än 100 000 passagerare om året, säger Harald Rosén, generaldekreterare på Föreningen Svenskt Flyg.
Direktflyg, som såldes av Skyways till bröderna Erik och Staffan Salén i november, har valt att inte lämna några ekonomiska siffror till Travel News i år.
– Sommarsäsongen var tuff, men vi är optimistiska och det är i år som vi ska bevisa att Direktflyg klarar det här, säger Thomas Nordström på Direktflyg.
Trots konjunktursvackan är det få svenska bolag som tvingats lägga ned. Trygg-Flyg, med bas på Skavsta tvingades dock begära sig i konkurs i september i år.
Ulf Wallin

Kommentarer är stängda.

Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024