Annons:

Premium

Trendspaning: så påverkar kriser hur vi äter och dricker 2024

För 20:e året i rad har kommunikationsbyrån Food & Friends släppt sin trendspaning om mat och dryck. Inför 2024 beskriver rapporten hur vi påverkats av de senaste årens kriser. Av: Linda Iliste

Billiga livsmedel blir trendiga. Vi börjar odla hemma. Restaurangerna förenklar och hittar nya inkomstkällor. Alkoholfria drycker stiger i rang, men vi dricker också mer champagne för att unna oss. 

Konjunkturens toppar och dalar påverkar hur vi äter och dricker. Så även en global pandemi. Gamla vanor byts mot nya – som plötsligt byts mot gamla igen, fast med ny knorr.

Eller: ”good old days ahead” som kommunikationsbyrån väljer att uttrycka det. 

Det här är sex spaningar från rapporten av mat- och dryckestrender 2024.

1. ”Inhome Crisis” – Inflationens påverkan 

När vi står inför ekonomiska utmaningar spenderar vi mindre pengar på mat. Bland annat genom att oftare välja handelns egna märkesvaror, nyttja kampanjerbjudanden och gå över till billigare alternativ. Det innebär i längden att billiga livsmedel blir trendiga. En del börjar även odla egen mat hemma. 

I takt med att kockar med gott rykte börjar använda till exempel den amerikanska burkskinkan…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024